سرزمین انشان کجاست؟

     کاربر محترمی با ارسال متن زیر از محل و موقعیت سرزمین « انشان» یا « آنزان» پرسیدند. در پاسخ به این سوال , مقاله « تاریخچه سرزمین انشان» که در پایگاه خبری تحلیلی انشان درج شده است , ارائه می شود. لازم به توضیح است که  انشان , ایلام نیست بلکه یکی از ایالتهای ایلام است که گستره ای بسیار وسیع تا جنوب کرمان داشت. برخی تحقیقات نیز تایید می کند که انشان یک شهر بود.تمدن ایلام که انشان نیز بخشی از آن بود ,بیش از هزار و پانصد سال قبل از اینکه اولین گروههای آریایی وارد خاک ایران شوند , وجود خارجی داشته است. حال اینکه بگوییم پارس ها طایفه ای از انشان هستند , جای تعجب بسیار دارد. کورش  زمانی خود را حاکم انشان معرفی می کند که سه هزار سال از عمر ایلام و انشان سپری شده بود و ایلام خود را آماده می کرد تا به آرامی به تمدن هخامنشی بپوندد و بر آن تاثیرات فراوانی بگذارد.

سوال کاربر:
جناب آزاد مردان بختیاری سلام و خسته نباشید: انشان همان عیلام است. یهودیان در تورات به سرزمین انشان گفته اند سرزمین عیلام. یهودیان اعتقاد دارند سرزمین انشان(کوههای بختیاری و دشت خوزستان) متعلق به آخرین پسر یهوه است که نامش عیلام است. سرزمین انشان همیشه از دو بخش کوهستانی(انشان) و دشت(انشان سوسنکا ) تشکیل میشده است و هر کدام تحت حاکمیت حاکم محلی بوده و برزگان انشان همیشه از بخش کوهستانی آن بوده اند. آیاپیر یا ایذه کنونی نیز حاکم نشین بخش کوهستانی انشان بوده است. آثار اشکفت سلمان ایذه و آثار کولفرح ایذه و همچنین آثار خنگ اژدر ایذه متعلق به حاکمان و شاهان انشان قدیم و انشان میانه است و همچنین زیگورات متعلق به انشوشیناک شاه انشانی واقع در قسمت انشان سوسنکا(قسمت دشتی انشان) از آثار تمدنی این ملت است. پارسها یک طایفه از انشانیهای کوهستانی هستند که پس از سالها حاکمیت شاه بیدادگر ماد(آستیاک) بر مناطق و طوایف آنها توسط  کورش کبیر به جهانیان معرفی شده اند. کورش کبیر پسر کمبوجیه و از تخمه هخامنش پارسی حاکم انشان است کورش کبیر خود را شاه انشان میداند و سرزمین انشان را دارای سه منطقه معرفی نموده است ، 1 - انشان، 2 - انشان سوسنکا ، 3 - گوتیوم.  انشان همین کوههای بختیاری است و انشان سوسنکا همین دشت خوزستان است و گوتیوم نیز لرستان و ایلام کنونی است.


به گفته هردوت مورخ بزرگ یونانی انشانیهای کوهستانی( که بعدها به  بواسطه طایفه پاسارگادیان در منطقه انشان و قدرت و نفوذ آنها به نام پارسها شهره شدند ) دارای 6 طایفه ساکن و 4 طایفه کوچنده بوده اندکه هخامنشیان از طایفه پاسارگادیان و از جمله قدرتمند ترین طایفه منطقه در زمان خود بوده و هخامنش بزرگ طایفه نیز حاکم محلی انشان کوهستانی بوده . . . . حالا اگر لطف کنید و به من حقیر مکان انشان را که دقیقا توسط باستانشناسان و دانشمندان معین شده است را نشان بدهید ممنون می شوم در ضمن نام باستانشناس و دانشمند مربوطه را نیز فراموش نکنید لطفا. سپاس.


2- تاریخچه انشان
انشان (یا انزان) نام یك ایالت ایلامی مهم در غرب استان فارس و نیز نام پایتخت آن است. نام سرزمین انشان نخسین بار در متون اكدی و سومری اواخر هزاره‌ ی سوم پ.م. گواهی شده است. فرمانروایان ایلامی هزاره‌ ی دوم پ.م. سنتاً به خود لقب «شاه انزان و شوش» را می ‌دادند؛ انزان برگردان ایلامی متداول نام انشان است. تا اواسط هزاره‌ ی یكم پ.م. انشان به منزلگاه پارس‌های هخامنشی مبدل شده بود.
در طی سال‌ های اخیر، نویسندگان مختلف، كشور و شهر انشان را به بخش ‌های متفاوتی از جنوب ایران نسبت داده بودند. در 1970 م. پیشنهاد شد كه كاوشگاه باستان ‌شناختی پهناور «ملیان»، واقع در دشت بیضا در غرب فارس (حدود 36 كیلومتری شمال غربی شیراز متعلق به شهر گم شده ‌ی انشان است. چند سال بعد، مشخص گردید قطعه آجرهایی كه دارای نبشته ‌های ایلامی‌اند و در 72-1971 در همین كاوشگاه گردآوری شدند، حاوی بخشی از یك وقفنامه‌اند كه آن را یك شاه ایلامی اواخر هزاره‌ی دوم پ.م. برای معبدی كه گفته شده در انشان واقع است، اهدا كرده است. علاوه بر این، در 1972 و پس از آن، چندین متن اقتصادی – اداری در ملیان استخراج شدند كه در آنها نام انشان، ظاهراً به عنوان محلی كه این متن‌ها در آنجا نوشته شده‌اند، گواهی شده است. این یافته‌ها، نظریه‌ ی مطابقت ملیان را با شهر باستانی انشان تأیید می ‌كنند.
كهن‌ ترین دودمان پادشاهی ایلامی را كه نوشته ‌ای از آنان در دست داریم،PELI نامی در 2500 پ.م. در محلی به نام AWAN بنیان نهاد. اما كهن ‌ترین اشاره‌ ی موجود تاریخی به انشان ایلامی در متنی ازMANISHTUSU، پسر و دومین جانشین سارگن اكدی (فرمانروایی 2279-2334 پ.م.) آمده است. منیشتوسو در متن خود از انقیاد مجدد انشان پس آنكه فرمانروای محلی آن علیه امپراتوری بنیان ‌گذاری شده از سوی سارگون شورش كرد، سخن می ‌گوید. از این نكته می‌‌ توان استنتاج كرد كه انشان واقع در جنوب ایران در زمره‌ ی فتوح سارگون بوده است.
فرمانروای بعدی اكد، نَرَم – سین (29-2255 پ.م.) پیمان اتحادی با هیته KHITA نهمین پادشاه اوان بست. دودمان اوان پس از آن با سقوط جانشین هیته، یعنی كوتیل – اینشوشینك در حدود 2220 پ.م. به پایان رسید. نزدیك به همین دوران، گوده‌آ GUDEA، فرمان‌روای لَگَش در میان ‌رودان مدعی فتح شهر انشان در ایلام بود. جای شگفتی است كه از اوان در منابع متعلق به پس از این دوران تنها یك بار یاد شده، در حالی كه از انشان مكرراً یاد گردیده است، و لذا محتمل است كه كشور انشان تا اندازه‌ای جزو قلمرو اوان بوده است.
اندكی پس از سقوط اوان و تسخیر شهر انشان به دست گوده‌آ، دودمان ایلامی جدیدی در ناحیه‌ ی سیمشكی SIMASHKI، كه در منطقه‌ ی كنونی اصفهان واقع بود، پدیدار شد. ظاهراً در این دوران سومریان تا اندازه‌ای كنترل سیاسی شهر ایلامی شوش در خوزستان كنونی و نیز انشان واقع در فارس را در دست داشتند. شولگی (2048-2095 پ.م.) فرمانروای سومین دودمان اور UR، یكی از دختران ‌اش را به ازدواج با ISHASHA یا فرماندار انشان درآورد. شولگی همچنین ادعا كرده است كه انشان را ویران ساخته است. ظاهراً صلح موقت زمانی برقرار شد كه شو – سین، پسر و جانشین شولگی، به مانند پدرش، دختری را به ازدواج با فرماندار انشان درآورد. پس از آن، در حدود 2131 پ.م.، هنگامی كه ایبی – سین IBBI-SIN سلطنت اور را به میراث برد، پادشاه سیمشكی سرزمین اوان و انشان را در ایلام تصرف كرد. تا 2017 پ.م. ایبی – سین بسیاری از این مناطق را به دوباره به چنگ آورد؛ اما موفقیت او پایشی گذرا داشت، چرا كه ایلامیان در طی چند سال بعد دست به لشكركشی‌های موفقی علیه اور زدند. واپسین پادشاه اور، ایبی – سین، پس از شكست‌اش، همراه با پیكره ‌ی ماه – خدای سومری، NANNA، به انشان برده شد. چند دهه بعد، گیمیل – ایلیشو GIMIL-ILISHU، دومین پادشاه ایسین، NANNA خدای اور را از انشان بازآورد. بازهم دیرتر، در حدود 1928 پ.م.، گونگونومGUNGUNUM، پنجمین پادشاه لارسا، به كسب پیروزی‌های نظامی در انشان به خود می ‌بالید.
منابع موجود گویای آنند كه انشان در طی واپسین نیمه ‌ی هزاره‌ی سوم پ.م. یك مركز سیاسی مهم ایلامی بوده است. كاوش‌های باستان‌شناختی انجام شده در ملیان مؤید این ارزیابی‌اند. بررسی سطحی آثار سفالی به دست آمده از این جایگاه نمودار آن است كه دست كم یك- سوم این ماندگاه باستانی (30 تا 50 هكتار) از اواخر هزاره‌ی چهارم پ.م. تا واپسین سال‌های هزاره‌ی سوم پ.م. مسكون بوده است. پراكندگی سفالینه‌های یاد شده گویای آنند كه اسكان عمده در ملیان (حدود 130 هكتار) در طی واپسین سده‌های هزاره‌ی سوم پ.م. رخ داده و تا نخستین سده‌های هزاره‌ی دوم پ.م. ادامه یافته است. این بازه‌ ی زمانی برابر با دورانی است كه به انشان توجه ویژه‌ای در متون میخی شده است.
واپسین یادكرد انشان برای بیش از 1300 سال در یك منبع میان‌رودانی، در متنی از گونگونوم (حدود 1928 پ.م.)، كه در بالا به آن اشاره شد، آمده است. ظاهراً وجود سستی و تزلزل داخلی، تسلطی را كه دولت‌های پیاپی میان‌رودانی گاهگاهی بر امور جنوب ایران برقرار كرده بودند، تضعیف نموده بود. از همین رو، سرانجام دودمان جدید شاهان ایلامی قادر گردید فرمانروایی محلی را بار دیگر در كشور خود برقرار سازد. بنیانگذار این دودمان جدید، اپارت EPART، نخستین رهبر ایلامی بود كه خود را «شاه انزان و شوش» خواند (حدود 1890 پ.م.). اشارات مربوط به انشان در طی سده‌های باقی مانده‌ ی هزاره‌ ی سوم پ.م. تنها در سنگ ‌نبشته ها و متون دودمان‌های پیاپی ایلامی این دوران گواهی شده‌اند.
این جانشین اپارت در ایلام، شیلهَهَ (حدود 1870-1940 پ.م.) بود كه افزون بر «شاه»، لقب سوكل ‌مخ SUKKAL-MAH یا نائب السلطنه‌ ی بزرگ را، كه لقبی سومری بود، به خود داد. در طی این دوران لقب سوكل یا نائب السلطنه‌ ی ایلام و سیمشكی و سوكل شوش به طور مشترك نیز استفاده شده‌اند. پسران سوكل مخِ حاكم معمولاً متصدی مقام دو سوكل یاد شده بودند، اگرچه سنگ ‌نبشته‌های نشان می ‌دهند كه سوكل‌ مخ در مواردی هر سه لقب را نیز در اختیار داشته است. با وجود این، از سراسر دوران كمابیش 300 ساله‌ ی فرمانروایی دودمان اپارتی، هیچ گزارشی درباره‌ی سوكل انشان موجود نیست. این بدان معناست كه انشان در آن زمان جزو ناحیه ای بوده كه تماماً در حوزه‌ی حاكمیت سوكل ‌مخ قرار داشته، هرچند پیشنهاد شده است كه سوكل‌ مخ و سوكل شوش هر دو در شهر شوش مقیم بوده‌اند. در واقع اجرا شدن فرمان‌های شاه ایلام در ناحیه ‌ی سیاسی شوش نیازمند و مستلزم تصویب شدن آن از جانب سوكل شوش بود. با این حال، پای‌تخت بودن شوش موجه‌تر به نظر می‌رسد. از انشان در متون ایلامی مربوط به تمام دوران دودمان اپارتی چندان یادی نشده است، مگر این كه در زیر لقب رسمی سوكل‌مخ بدان اشاره شده باشد. زوال و انحطاط سیاسی پایتخت كهن‌تر (انشان) شاید بدین سان به طور ضمنی و تلویحی مورد اشاره قرار گرفته باشد. ظاهراً این نظریه را نشانه‌ های به دست آمده از بررسی‌ های باستان ‌شناختی انجام یافته در ملیان تأیید می‌ كنند. با ناپدید شدن توالی سفالینه‌ های دوران معروف به كفتری ملیان در طی اوایل هزاره‌ی دوم پ.م.، توزیع سفالینه‌ های دوران متعاقب معروف به قلعه در این جایگاه نسبت به دوران كفتری به شدت كاهش می‌ یابد. این نكته گویای آن است كه شهر انشان در ملیان در طی یك – سوم نخست هزاره‌ی دوم پ.م. سخت كم‌ جمعیت شده است.
در حالی كه به نظر نمی ‌رسد شهر شوش در طی دوران استیلای دودمان‌های ایلامی اوان و سیمشكی مركز سیاسی عمده‌ای بوده باشد، كاوش‌های باستان ‌شناختی نشان می‌ دهند كه شوش یقیناً با برآمدن اپارت و جانشینان وی در ایلام به چنین موقعیتی دست یافته است. شماری از سنگ ‌نبشته‌های یافته شده در شوش گواه انجام یافتن فعالیت‌های بی ‌وقفه‌ی ساختمانی به دست سوكل ‌مخ‌های مختلف و سوكل‌های متعدد شوش در این منطقه هستند. كاوش‌های گسترده‌ی رومن گیرشمن در «روستای شاهانه» در شوش نشان داده است كه بسیاری از این محله ‌های بزرگ شهر باستانی (شوش) نخست در اوایل هزاره‌ی دوم پ.م. بنا شده‌اند. این نشانه، امكان منتقل شدن مركز اصلی سیاسی ایلام را از جایگاه سنتی‌ اش در انشان، در طی دوران مرتبط با توسعه‌ ی شوش، بدین شهر، تأیید می ‌كند.
در حدود 1595 پ.م. مهاجمان كاسی و متحدان آن از شمال، پادشاهی بابل را در جنوب میان‌رودان تصرف كردند. اما متون میخی همچنان تا ربع پایانی سده‌ی 16 پ.م. از فرمانروایان ایلامی یاد می ‌كنند. دانسته نیست كه آیا دولت‌های شاهان ایلامی در جنوب غرب ایران تابع و مطیع كاسی‌ها بودند یا این كه كاسی‌ها سرانجام به حیات خاندان اپارت پایان دادند. قضیه هر چه باشد، از حدود 1520 پ.م. به بعد، به مدت 200 سال، هیچ گزارش و گواهی ثبت شده‌ ی دیگری از ایلام در دست نیست. در طی نیمه‌ ی پایانی سده‌ ی 14 پ.م. یك دودمان ایلامی ظاهراً مستقل به ناگاه در صحنه‌ی تاریخ پدیدار می ‌شود. اَتَت- كیتّش (فر. 1300-1310 پ.م.) نخستین فرمانروای شناخته‌ شده‌ی این دودمان جدید است كه لقب كهن «شاه انزان و شوش» را اتخاذ كرد.
اتت- كیتش و جانشین بلافصل او، هومبن- نومنه (1275-1300 پ.م.) نه وقف‌نامه‌ی بنیان‌گذاری یا بازسازی بنایی در شوش یافته شده است، و نه سنگ ‌نبشته یا متن شناخته شده‌ی دیگری از نیاكان دودمانی شاه نخستین. اما سنگ ‌نبشته‌هایی از اونتش- نپیریشه (1240-1275 پ.م.)، پسر و جانشین هومبن – نومنه، در شوش و نیز در مركز دینی دور- اونتش (اینك چغازنبیل) واقع در 30 كیلومتری جنوب شرقی شوش یافته شده است. نبود هرگونه سنگ‌ نبشته ‌ی مهم از پدر اونتش- نپیریشه در شوش یا دیگر جاهای خوزستان، ر. لاپات را به اظهار این عقیده واداشته است كه پایتخت هومبن- نومنه احتمالاً در ایالت انشان واقع بوده است. این واقعیت كه از هومبن- نومنه تنها در كاوشگاه لیان واقع در شبه جزیره‌ی بوشیر در جنوب فارس آجرنبشته‌هایی بازیافته شده است، می‌ تواند مؤید این احتمال باشد.
 


 



دیدگاه‌ها   

 
+1 # امیری 1392-10-07 13:24
این مقاله را چه کسی نوشته است/////////؟
پاسخ دادن
 
 
+2 # محمد بهرامی شکیب 1393-05-19 23:28
درود
همه می دانند که انشان یا انزان نام قدیمی ایذه کنونی مربوطه به استان خوزستان و سرزمین بختیاری است
نویسنده مشخص نیست هدفش از بیان نکردن نام ایذه و پرت کردن ذهن خواننده به خارج از خاک بختیاری است
کتاب شاهکار ایل بختیاری نوشته جناب دکتر علی بهرامسری آسترکی بختیاری در این مورد کاملا توضیح کاملی داده
پاسخ دادن
 
 
-6 # حسین 1393-08-25 06:31
با سلام.نظرات مختلفی در مورد محل منطقه و شهر انشان ابراز شده‌است. این گمانه‌ها را می‌توان بر گمانه‌های نوین و قدیم بخش کرد. مورخین و باستان شناسان و تا پیش از کاوش ای باستانشناسانهٔ ویلیام سامنر در سال ۱۹۷۲ درتل ملیان در دشت بیضای استان فارس بیشتر جایِ انشان را در خوزستان می‌پنداشتند اما پس از این کاوش‌ها، ایده‌های نوین بر وجودِ انشان در دشتِ بیضا اشاره دارد و تا کنون نیز پابر جاست. با توجه به کاوشهای صورت گرفته در این منطقه قطع به یقین انشان در خوزستان نبوده و محل ان با تل ملیان در استان فارس مطابقت میکند.
پاسخ دادن
 
 
-8 # مهرداد 1393-12-19 17:01
با نظر اقای حسین موافقم امروزه جای دقیق انشان مشخص شده و در دشت بیضا استان فارس هست و چون انشان سرزمینی باستانی از زمان ایلامیان بوده و بعدها محل حکومت مادها بوده به جایگاه شاهان با اصالت معروف بوده و چون امپراطوری مادها 2پایتخت اداری بزرگ بنام شوش و انشان داشته راهی مابین این دو منطقه ساختن به نام راه شاهی با این حساب وبا توجه به گفته های هردوت و استاد شاپور شهبازی دشت خوزستان به مرکزیت شوش اهمیت بزرگی برای مادها وبعدها پاسارگادیها یا همان پارسیان داشته.البته من خودم بچه ی چهارمحال بختیاری هستم ولی موندم انشان چه ربطی به ایذه داره.
پاسخ دادن
 
 
+1 # پارسوماش 1395-05-25 22:39
باستان شناسان شهر اَنشان را همان ایذه میدانند بهتره نقشه ورود آریایی ها رو به ایران نگاه کنین که نژاد پارس به شهر اَنشان و پارسوماش مهاجرت کردن شهر اَنشان که نام قدیم ایذه کنونی ست, بدین صورت که اَنشان= آنزان= مالمیر= ایذج= ایذه, و شهر اَنشان یا ایذه در شمال خوزستان واقع شده و منطقه بختیاری نشین و اکثرا از تیره هفت لنگ می باشند طبق منابع قوی مستدل
پاسخ دادن
 
 
+12 # کورش آنزانی از ایذه 1392-10-08 17:45
با درود
شواهدی که نشان می دهد ایذه کنونی مرکز ایالت آنزان یا انشان بوده است قابل مقایسه با هیچ سند دیگر نیست
پاسخ دادن
 
 
+6 # بهزاد گوروی انزانی 1393-08-16 18:04
درود بر همگی دوستان انشان یا انزان همان ایذه کنونی در استان خوزستان هست دوستانی ک ب این مسله شک دارن تشریف بیارن ایذه برن اشکفت سلمان و کولفرح و خنگ اژدر وشهسوار وروستای باستانی شمی ک مجسمه مرد یک دست پارتی در ان پیدا شد رو تماشا کنن تا قانع بشن
پاسخ دادن
 
 
+4 # اکبرسعیدیان 1394-01-17 22:01
وقتی خود پادشاهان ایلامی در معبد مادر تاریشااشکفت سلمان ایذه با خط درشت نوشتن اینجا پایتخت مابوده ما باید دیوانه باشیم یا قسد خیانت به تاریخ مملکت رو داشته باشیم که جای دیگه ای رو انشان بدونیم مثل اینکه به روحانی بگیم تو الان تو بندر عباسی اونجای که هستی تهران نیست .

نکته:
هیجای کتیبه ها از انشان یادی نشده است.
پاسخ دادن
 
 
+2 # علی 1394-04-11 19:51
اکبر جان این بار که تشریف بردی به اشکفت سلمان و در سمت مدخل ورودی ترجمه خط میخی را ملاحظه کردی خوب بخوان . چون هانی نوشته ایجا آیاپیر است و ننوشته این انشان است
پاسخ دادن
 
 
-6 # علی 1394-01-27 17:48
گرچه محدوده انشان گسترده بوده و مناطق بختیاری را هم شامل می شده اما بر روی شهر انشان که مرکز ایالت انشان بوده اختلاف نظر بوده و باستان شناسان و مورخان حدس و گمان هایی در این زمینه مطرح کرده اند بارون دوبد روسی ،گیرشمن و زرین کوب هریک متناسب با معلومات خود مکان هایی مثل شرق شوشتر ، ایذه و غیره را مطرح کرده اند اما در سال 1351 باستان شناسی به نام سامنر محل شهر انشان را در روستای تل ملیان پیدا کرد و حفاری هایی در آنجا صورت گرفت و حتی لوح های نیز یافت شد که بیانگر انشان بودن این مکان است و این مطلب امروزه جز بدیهیات تاریخی است و صحت آن اثبات شده و اکثریت قریب به اتفاق باستان شناسان این مطلب را پذیرفته اند اما عده ای که در جریان تحولات علمی نیستند همان حرف های گذشته را تکرار می کنند و به کتبی استناد می کنند که ارزش علمی ندارند
پاسخ دادن
 
 
+2 # سامان 1394-01-28 18:46
لطف کنید کتاب های معتبر در مورد ایلام را بخوانید
پاسخ دادن
 
 
+1 # علی 1394-04-11 19:45
توصیه من به سامان عزیز آن است که خودشان اول لطف کنند و کتاب هایی که توسط باستان شناسان داخلی و خارجی و مورخان به رشته تحریر در آمده مطالعه بفریایند برای این کار به آثار و مصاحبه های دکتر ارفعی ، دکتر مجید زاده ، دکتر فرانسوا والا ، پیر بریان ، هاید ماری کخ ، والتر هینتس ، ریچارد فرای و جان کرتیس مراجعه فرمایند تا صحت گفتار روشن شود . و اگر هم فرصت نیست می توانید به مقاله انزان : یک جستجو ی تاریخی اثر دکتر قربانعلی ابراهیمی که در مجله مطالعات ایرانی مر کز تحقیقات فرهنگ زبان های ایرانی دانشگاه شهید باهنر کرمان در شماره نهم ، سال پنجم 1385 به چاپ رسیده مراجعه فریایند . توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند .
پاسخ دادن
 
 
+3 # ایذه قلب تاریخ 1394-01-30 09:17
درود.
من واقعا دارم شاخ در میارم آقا شماها چقدر دارین تاریخو تحریف میکنین.تا کی میخواین به این کاراتون ادامه بدین.ما با سند و مدرک با سنگ نوشته ها و آثار تاریخیمون چندین و چند ساله که ثابت کردیمه انشان همان ایذه است،نمیدونم با این نوشتتون چه هدفی و دنبال میکنید . اما بهتر بود قبل از اینکه این مقاله رو بنویسی یه بازدید از شهر ایذه میکردین.شهر ما از دیر باز به شهر نگاره های سنگی معروفه. که قدمت بعضی این آثار به 6000سال پیش میرسه.لطفا این نوشتتونو بردار تا دیگرانو هم گمراه نکردیه
پاسخ دادن
 
 
0 # قزلسفلی 1395-02-25 04:59
من ایذه بودم و بیان شما متین هر بیننده ای حتی کودک با یک نگاه متوجه پیشینه اونجا خواهد شد
پاسخ دادن
 
 
+4 # ایذه قلب تاریخ 1394-01-30 09:19
ایذه همان انشانه. اگه شک دارین یه سفر بیاین شهر ما از نزدیک با آثار تاریخی ما دیدن کنید.البته اگه از تاریخ سر در میارین
پاسخ دادن
 
 
+3 # میثاق 1394-02-03 08:24
انشان .آنزان یا همان ایذه کنونی است و هیچ شکی در این موضوع نیست که انشان همان ایذه است در تمام اسناد و سنگ نوشته های ایذه را انشان یا آنزان خوانده اند .اونایی هم که تاریخو با "ط "دسته دار مینویسن بنظر من برن تاریخو بهتر دوره کنن بعد بیان نظر بدن ....
پاسخ دادن
 
 
+2 # yas2000 1394-02-29 06:31
باتوجه به گفته های ذکر شده دوستان این یقین رو به اونهایی میدم که باور ندارندقابل توجهشون به شنیده ها و گفته ها توجه نداشته باشن چرا که من شخصا ایذه رو دیدم و دربارش تحقیق زیادی روکردم و حتی کتیبه های به جامونده رو لمس کردم واین رو میدونم که ایذه با نام های متفاوت مثل آنزان شهری تاریخی و همان انشان است پس یا هیچ مگویید یا با اطمینان بگویید ممنونم از نویسنه گرامی
پاسخ دادن
 
 
+3 # میثم 1394-04-04 08:53
سلام سلام سلام انشان همان آنزان و آنزان همان ایذه است.شک نکن.یاعلی برادر.mir
پاسخ دادن
 
 
+1 # علی 1394-04-11 20:02
لطف کنید مقاله انزان : یک جستجوی تاریخی نوشته شده در مجله مطالعات ایرانی مر کز تحقیقات فر هنگ و زبان های ایرانی اثر دکتر قربانعلی ابراهیمی را مطالعه کنید تا بر تحقیقات شما افزوده بشود زیرا با لمس کردن کتیبه ها کسی به محتوای آن ها پی نمی برد . باید با زبان های پیش از اسلام تبحر داشته باشی مخصوصا زبان ایلام هم در دوره قدیم و هم در دوره میانه و جدید
پاسخ دادن
 
 
0 # سروش M I R 1394-06-24 21:15
ایذه تاریخی و قدیمی ترین شهر ایرانه و قدمت بعضی از سنگ نوشته ها در ایذه ب 6000 هزار سال هم میرسه.مجسمه مرد 1 دست تو روستای شمی پیدا شده که متعلق ب دوره ایلامیانه...این ا ب کنار سایت ویکی پدیا یا دانشنامه آزاد به روشنی ایذه رو تعریف میکنه خواهش اطلاع کافی ندارید جو ندید...
پاسخ دادن
 
 
+1 # ایران 1394-08-07 16:23
آخه چه مدرکی هست که نشون میده ایذه همون انشانه. علی بهرامسری هم کاملآ ....جر. تا قبل از کشف تپه ملیان ، کسانی مثل گیریشمن و ویل دورانت فکر می کردند که شمال غرب خوزستان(و نه ایذه) همان انشانه. بعد از کشف این تپه مشخص شد که انشان( یا به قول ایلامیان، آنزان)در استان فارس قرار داره.
پاسخ دادن
 
 
-1 # پارسوماش 1395-05-25 22:45
اصلا همچین چیزی وجود نداره کوروش زاده اَنشان و فرمانروایه پارسی بوده و پارس ها در شمال استان خوزستان بودن پس تاریخو تحریف نکنید یه چیزه کاملا ثابت شده ایه چیو میخواین ثابت کنین
درود بر کوروش زاده اآنشان
پاسخ دادن
 
 
-2 # بهروز 1394-08-21 15:53
سلام امیدوارم جرات داشته باشید مطالب بندرو بگزارید شما اینحا دارید از تمدن ایلام صحبت میکنید و معتقدید گستردگی اون تا استان فارس بوده حال اونکه اگر یک تحقیق مختصر در مورد ایلامیها بکنید به این نتیجه میرسید که ایلامیها یک قوم غیر ایرانی بوده و جزو اقوام سامی بودند سامیها که عبارت بودن از ایلامیها اشوریها سریانیها و کلدانیها و عبریها و عربها و مصریها پس تمدن اینها هیچ ربطی به ایرانیها نداره.
پاسخ دادن
 
 
0 # بهروز 1394-08-21 15:58
دوم چیز در اینجا مسیله بختیاریهاست که خودرو صاحب منطقه ای که در اون حضور داشتن میدونن و دارن تقریبا با جعل تاریخ تمام شخصیتهای تاریخی ایران به خودشون بچسپونن در جوابشون باید بگم که شما که انقدر تاریخ دارید چرا نشانی ازتون در شاهنامه فردوسی نیست حتما اینرو هم نمیدونید که منابع شاهنامه کتابهای ایران باستان بوده و متلا در دوره اشکانیان کتابی به نام رستن و اسفندیار وجود داشته و یا در کتاب سکسیران به رستم اشاره میشه اینها مربوط به دوران اشکانیان بود بعدش در اوستا هم که به کلی از شخصیتهای شاهنامه مخصوصا گرشاسپ و اسفندیار پرداخته میشه و در دوره ساسانیان اولین بار کتاب بندهش به هفت خوان رستم اشاره میشه واز زمان انوشیروان به بعد این روایتها در کتابهایی به نام خداینامه جمع اوری میشه ودر زمان یزدگرد سوم به دستور یزدگرد شخصی بنام دهگان دانشور به نوشتن سایزگر روایتها در خداینامه دیگری جمع اوری میشه شما اگه یک نظر به شاهنامه بندازین در اغاز برخی داستانها میبینین که فردوسی میگه چنین گفت دهقان دانش پزوه که منظور همون دهقان دانشور که فردوسی از کتاب اون داستانشو گرفتهs
پاسخ دادن
 
 
-3 # بهروز 1394-08-21 16:00
که منظور همون دهقان دانشور که فردوسی از کتاب اون داستانشو گرفته حال در این شاهنامه میبینیم به تمام اقوام اعم از سیستانی و کرد و گیل و دیلم وبلوچ و ازرابادگانی و... پرداخته و حتی یک بیت هم در مورد لر و بختیاری نیست این خود دلیلی بر تازه وارد بودن این گروه است که مدتها بعد ورود اسلام به ایران وارد شدن حال به مدارک از ورود اولیه اینها به ایران میپردازیم
پاسخ دادن
 
 
+2 # مرد خراسانی 1395-04-31 13:03
در شاهنامه هیچ اسمی از کوروش و پادشاهان و دوران هخامنشی وجود نداره چون فردوسی تمام نامها رو پارسی نوشته و نه پهلوی و باستانی حالا با قرار دادن فرم تاریخی و حماسی (منظور شاهنامه) در کنار هم معلوم شده که کیخسرو پادشاه بزرگ شاهنامه همان کوروش هستش(کجا رفت کیخسرو نامدار به ایران نیامدچو او شهریار) و در مورد لر و بختیاری فردوسی هر ایالت ایران رو یک کشور میداند ،زابل.کابل.اصطخ ر.مازندران.اذرا بادگان و.....اما اصفهان و همدان وایلام و شیراز و لرستان و بختیاری و خراسان رو ایران مینامد و معمولآ با نام پارسی به انها لقب میدهد در فرم تاریخی هم کوروش اولین پادشاه جهان و اردشیر بابکان اولین پادشاه ساسانی از این مناطق هستند (بیشتر خوزستان و فارس) پس لطفا بدون آگاهی نظر ندهید با تشکر
پاسخ دادن
 
 
0 # حسین کیانی 1395-05-12 23:26
ب نظر شما با یو کتاب میتونونید آثار تاریخی و کتیبه ها رو زیر سوال ببرید؟؟؟؟ شما دارید میگید بختیاری ها بعد اسلام وارد ایران شدن
پاسخ دادن
 
 
-6 # بهروز 1394-08-21 16:10
ابن فضل الله العمري (متوفي 740 هجري) از وجود طوايف لر در شام و مصر گزارش داده است. نامبرده در كتاب «مسالك الابصار في ممالك الامصار» خاطر نشان ساخته است كه لرها در سراسر منطقه شام و همچنين در مصر سكونت داشته اند و چالاكي آنها زبانزد بود. همچنين زبردستي و چالاكي آنها صلاح الدّين ايّوبي را به وحشت انداخت و نامبرده به قلع و قمع آنها پرداخت.صلاح الدین در فاصله سال‌های 564 تا 589هجری حکمرانی نمود و در همین حدود این قبایل به لرستان مهاجرت کردند ( امان الهی ، 1373 ؛ امان ،1369 )
ا
پاسخ دادن
 
 
+2 # مرد خراسانی 1395-04-31 12:46
دوست عزیز این تاریخی که نوشتی دورانیست که حدود صدو پنجاه سال از حکومت محلی اتابکان لر کوچک در لرستان و اتابکان لر بزرگ در خوزستان و ایلام گذشته است ....لطفآ بدون آگاهی نظر کذب ندین
پاسخ دادن
 
 
+1 # علی 1394-09-19 08:19
با سلام
اولین بار گیرشمن در تحقیقات خود در سال 1960 ایذه کنونی را محل انشان قدیم دانست ولی طی تحیقات باستان شناسی 1964 تا 1970 توسط باستن شناسانی همچون میروشیجی،جورج کامرون ،و همچنین گروه باستانه شناسی ویلیام سامنر در منطقه تپه ملیان بیضای فارس این احتمال رد شد.
همچنین پروفسور مجید ارفعی نیز با مطالعه کتیبه های یافته شده در تپه ملیان این محل را همان انران میدانند.
امیدوارم بدون تعصب حقایق را باور کنیم
چرا که ساکنین کنونی ایذه و مسجدسلیمان از زمان کشف نفت به ای سرزمین کوچ نموده اند و هیچ ارتباطی با ساکنان قدیم این منطقه ندارند.
پاسخ دادن
 
 
0 # رامین 1394-12-21 02:09
سلام .متاسفانه در اینترنت سایتهای ایجاد شده که به لر مخصوصا شاخه ی بختیاریش توهینهای زیادی شده و حتی افتخارات گذشتان را هم زورگویی چپاول و... دونستند میخواستم بگم ما لرها باید یه جور جلو اقدامات را بگیریم اصلا معلوم نی چرا دولت اون سایتها را حت فیلترم نکرده که جای مشکوک شدن داره اقایون ضاهرا میخوان بگن کل حکومت ها وقدرتهای قبل ایران بد بودن وما فقط خوبیم وبه همین خاطر دست به خراب کردن افتخارات نسلهای گذشته گذاشتن.که یه جور جاهلیته محضه.
پاسخ دادن
 
 
0 # ایران باستان 1395-02-15 11:29
با درود
با توجه به آثار بی شمار و باستانی مکتشفه ایذه و همچنین تَل های باستانی موجود در شهر کنونی که هنوز مجوز اکتشاف آن صادر نشده(مغرضانه یا غیر مغرضانه)که شاید نیمی از ایران باستان و ایذه هنوز کشف نشده و چه بسا با کاوش در تل های ایذه کنونی بدان خواهیم رسید، با توجه به کولفرح باستانی و سرزمین موزه های سنگی روباز جهان، نشان می دهد که ایذه در قدیم جزء با اهمیت ترین شهرهای زمان خود بوده است. با این تفاسیر و اسناد موجود در ایذه نزدیکترین گزینه جهت اتلاق آنزان و بنابر گفته برخی باستان شناسان، آنزان، یا آنشان همین ایذه کنونی می باشد.
پاسخ دادن
 
 
0 # مرد خراسانی 1395-04-31 16:41
در جواب اقای بهروز
فردوسی از کوروش و هخامنشیان هم اسم نیاورده دلیلی نمیشه که تو بگی اونها هم نبودن
فردوسی منطقه ای رو که به اسم ایران در شاهنامه مورد بحث قرار داده شامل بختیاری و لرستان وفارس و اصفهان و خوزستان و همدان و کوه گیلویه وایلام و چند نقطه از شمال و خراسان هستش میداند که با فرم تاریخی همخوانی دارد منظور خاستگاه کوروش و پادشاهی اجدادش که در انشان بوده اند و بقیه فلات ایران رو کشورهای دوست و همپیمان ایران قرار داده که ضمیمه خاک ایران هستند مثل زاولستان ...
پس نتیجه این است که اصل ایران همین مناطق هستش که در دوره های مختلف امپراطوری ایران تشکیل شد و از شمال هند تا مصر هم پهنا داشت
لازم است بگویم که قبر کاوه ی اهنگر در زاگرس بختیاری بین شهر چادگان به سمت زردکوه بختیاری (روستای مشهد کاوه) هم از دوران باستانی ایران میباشد دوست عزیز از قومی که اصالت ایران وآریاییست به نیکی سخن بگو...
پاسخ دادن
 
 
0 # pedram 1395-10-05 21:26
لطفا با تعصب نظر ندید. طبق کتیبه هاو نقشه ایران قدیم منطقه انشان،یک دشت و کوهستان بزرگ بوده که شامل قسمتی از فارس قسمتی از خوزستان و قسمتی از اصفهان بوده که نواحی کوهستانی بیشتر شامل ایذه و شوش در خوزستان، و کوهستانی منطقه چهار محال بختیاری قدیم و چادگان تا زرین شهر دراصفهان و قسمت دشتی آن در خاک فارس کنونی بوده،که بعلت رفت و آمد شهری یکبار پایتخت در کوهستانهای خوزستان و یکبار در دشت های فارس بوده، پس ایرانی باشید و هی نگید مال ما بوده مال ما بوده، هنر دارید مال هر شهری هستید چه فارس چه اصفهان چه خوزستان، مسیر درست کورش را برید.
پاسخ دادن
 
 
+1 # Maryam kohboor 1396-01-09 08:19
بيضا خودش ي شهره و با اردكان فاصله زيادي داره و بيضا خودش مستقل و يك جاي واقعا ديدني و باستاني هس
پاسخ دادن
 

نوشتن دیدگاه

* نمایش نظرات به منزله تائید آنها نمی‌باشد.
* مسئولیت نظر با کاربر می‌باشد.
* ایمیل فعال خود را وارد نمایید.
* در صورت امکان نام و شهرت خود را کامل وارد کنید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

تازه‌های کتاب

 کتاب «نخستین جرعه از این جام» میزبانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا (۱۳۴۷-۱۹۶۸) را از زوایای سیاسی-اجتماعی و ورزشی با نگاهی تازه مورد کنکاش قرار داده است.
 شیمبار (شیم بار) جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه  و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است.  
 «فراز و فرود ایل کیان ارثی با تاکید بر ظهور و سقوط محمدتقی خان بختیاری» عنوان کتابی است که توسط مصطفی علیزاده گل سفیدی به نگارش درآمده و آماده چاپ شده است. در این کتاب با استناد به منابع مختلف تاریخی به بررسی ایل کیان ارثی و روسای آن از دوره صفویه تا 50 سال پیش پرداخته و شامل 5 فصل به شرح ذیل است: