پیامک های توهین آمیز ، هویت فرهنگی ما را تهدید می کند!

همه با هم در مواجهه با پیامک های توهین آمیز از قرآن کریم پیروی کنیم که می فرماید:

« وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قَالُوا لَنَآ أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ لاَ نَبْتَغِى الْجَاهِلِینَ»

( ‌و هرگاه(مومنان) سخن لغو و بيهوده‌اي بشنوند از آن روي مي‌گردانند و مي‌گويند اعمال ما از آن ماست و اعمال شما از آن خودتان، سلام بر شما(سلام وداع و خداحافظی) ما طالب جاهلان نيستيم.»

مقدمه
پیامک یا sms پدیده ی نوظهوری است که در سال های اخیر با گسترش رسانه های جدید مثل اینترنت و موبایل به سرعت مورد توجه کاربران قرار گرفته است. اگر چه تلفن همراه باعث ارتباط و اطلاع رسانی سریع و آسان می شود،اما این ابزار بی طرف گاهی مورد سوء استفاده قرار گرفته ،فضای مضحکه آور و مسمومی پدید می آورد که تبعات و پیامدهای ناگواری از خود برجای

می گذارد. به عنوان مثال می توان عبارت ها و جمله های لغو و بیهوده ای که توهین آمیز و تحقیر کننده می باشد را در تیراژ وسیع با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان سال داشت و به تخریب گسترده یک گروه یا قوم دست زد. متاسفانه برخی از افراد از این ظرفیت استفاده نموده برای سرگرمی و شوخی با پیامک بازی به تمسخر اشخاص و اقوام می پردازند. این اقدام موهن ضمن اینکه عملی نادرست و ناشایست می باشد می تواند پیامدهای ناگواری نیز داشته باشد که بارزترین آن تخریب هویت فرهنگی و به نمایش گذاشتن تصویری نامطلوب و نامناسب از اقوام ایرانی است.

برخی از زیان های بی شمار ارسال پیامک ها عبارتند از:

1- اتلاف وقت خود و دیگران با چیزهای بیهوده
2- خستگی چشم
3-اسراف مال در ارسال پیامك های بیهوده
4- اتمام سریع شارژ گوشی و اتلاف برق
5- توهین به مقدسات و ارزشهای دینی
6- دروغ بافی و شایعه بازی
7- توهین به اقوام، طوایف و افراد گوناگون
8- توهین به شخصیت های موثر و سازنده ی دینی، اجتماعی، سیاسی، و ….
9- ترویج و گسترش كلمات ، جملات و اشعار ضد اخلاقی
10- غیبت ناحق و زدن تهمت به دیگران
11- بی اهمیت و كم اهمیت نشان دادن فحشاء و منكر و ترویج انحرافات جنسی و فكری در جامعه
 
 ارج نهادن به مقام شامخ  اقوام بزرگ و اصیل ایرانی ، اراده ای راسخ و عزمی استوار می خواهد

برای حفظ شان و کرامت همه ایرانیان و تکریم تک تک هم وطنانمان ، بیایید از خودمان شروع کنیم

با پیروی از دستورات نجات بخش و عزت آفرین قرآن کریم ، از همه سخنان لغو و پیامک های توهین آمیز روی بگردانیم ، آنها را تحریم کنیم و همگان را به دوری و پرهیز از این کار دعوت نماییم
 
پیامک های حاوی توهین به لرها

یکی از راههای تفریح و سرگرمی اشخاص به اصطلاح «مسیج باز»ارسال و دریافت پیامک های است که غالباً مضمون آنها توهین آمیز بوده و اقوام و خرده فرهنگ های ایرانی را به باد تمسخر می گیرد.خطاب این پیامک ها غالباً ترک ها،لرها،عرب ها،رشتی ها و...می باشد.متاسفانه این پیامک ها به وسیله ای برای سرگرمی، تفریح، شوخی و خنده اشخاص در مجالس ، محاقل و حتی محل کسب و کار تبدیل شده است. آنچه این پیامک ها به نمایش می گذارد ، ارائه تصویری ناخوشایند از اقوام ایرانی است. تعدد و فراوانی آنها نیز بر اساس قاعده «تاثیر تکرار» به ذهن خواننده پیامک القاء می کند که؛عقل گریزی و بی منطق بودن ،سادگی و اوج حماقت،قانون گریزی و قانون شکنی،جهل و بیسوادی، بی دینی و بی مبالاتی، لودگی ،کثیف بودن و عدم رعایت بهداشت و..) ویژگی بارز ترک ها ، لرها و عرب هاست و به همین آسانی اقوام شرافتمند ایرانی در معرض انواع تهمت ها و ناسزاها قرار می گیرند. متاسفانه تعداد و حجم این پیامک ها به اندازه ای فراوان شده که کلمه لر ،ترک و... با خنده و جوک قرین شده است و با شنیدن نام لر ، ترک ، عرب و... این پیامک ها در ذهن آدمی مجسم می گردد.
مصیبت بارتر اینکه،بدون اینکه در مفهوم این پیامکها اندیشه و تامل کنیم،بعضاً خودمان در رواج و گسترش آنها سهیم می شویم و این تصویر لودگی و ناخوشایند را برجسته تر و بزرگ تر به نمایش می گذاریم.این کار ناشایست نه تنها هویت فرهنگی ما که حاوی ارزشها و فضایل بسیاری است را تهدید و تخریب می کند بلکه با ارائه تصویری ناخوشایند و نامناسب از اقوام بزرگ،اصیل و باشرافت، بار گناه خود را سنگین کرده و بازار غیبت و تهمت رونق پیدا می کند و به دنبال آن می تواند با توهین ، تحقیر و تخریب دیگران ، اختلافات را دامن زده و مشکلات  فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را به بار آورد.
اگر پیامک های حاوی توهین به لرها را در کنار اقدام نسنجیده و نامعقول عده ای کم سواد قرار دهیم که تلاش می کنند افراد فراماسون ، وابسته به بیگانگان ، معتادان به مواد مخدر و الکل ، مشهورین به فسق و فجور و بعضاً مطربان بدنام را به عنوان مشاهیر و نام آوران بختیاری معرفی نمایند ، انگاه معلوم می شود که گروهی جفاپیشه دانسته یا ندانسته می کوشند  تا هویت فرهنگی قوم پاک ، وطن دوست و شیعه مذهب لر را تخریب و نابود سازند و چهره وی را بیگانه از هویت با اصالتش نشان دهند.
به نظر می رسد ترویج پیامک های توهین آمیز و معرفی نادرست بختیاری ها ، دو روی یک سکه می باشد و سناریو و تله ای است که ما را در گرداب شبیخون فرهنگی غرق می سازد و از خود بیگانه می کند.
به همین دلیل گسترش پیامک های توهین آمیز کاری بس مذموم و گناهی نابخشودنی و .مصداق بارز تعرض به حقوق افراد(حق الناس)و گروههای انسانی به شمار می آید. استفاده های نادرست از تلفن همراه، ضمن آن كه از دید شریعت حرام و ناجایز است، از دید عقل، عرف و وجدان های پاك هم امری ناپسند و غیر اخلاقی محسوب می شود. بر اساس تعالیم و آموزه های دین مبین اسلام پیامک هایی با این مضمون در شمار سخنان «لغو» و «بیهوده» قرار می گیرد.

معناشناسی لغو

لغو به کار،رفتار و عملی غیرمفید و غیرعقلانی اطلاق می شود که فاقد نتیجه و هدف است. هیچ سود و فایده ای بر آن مترتب نمی شود و انسان آن را از روی نادانی انجام می دهد و عقل آن را نمی پسندد و زشت و ناروا می شمارد. در قرآن کریم و روایات ،از این قبیل امور با عنوان «لغو» و «عبث» یاد شده است. معادل فارسی آن«عمل بیهوده» است.«راغب اصفهانی» قرآن پژوه بزرگ، لغو را به معنای چیزی دانسته است که به آن اعتنایی نمی شود و انجام دادن آن از روی عقل و تفکر نباشد. (مفردات الفاظ قرآن کریم، ص ۷۴۲).استاد «حسن مصطفوی» براین باور است که لغو، اعم از آن است که در کلام، عمل یا موضوع خارجی باشد؛ مثل کلام غیرمفید و کار و عملی که نفع و سودی بر آن مترتب نباشد. (التحقیق، ج ۱۰، ص ۲۰۸) به طور کلّی سخنانی که نه جنبه¬ی علمی دارد و نه جنبه¬ی آموزشی، نه برای اجتماع مفید است نه برای فرد، نه جنبه¬ی تاریخی دارد و نه جبنه¬ی حوادثی در دایره¬ی سخنان بیهوده قرار می-گیرد.
 
مصادیق لغو

در آیات قرآن و روایاتی که از معصومین علیهم السلام نقل شده است، برای لغو مصادیق چندی بیان شده که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
1-   کارهای باطل
2- تهمت و نسبت دادن گفتارهای باطل یا عملی ناروا به افراد از دیگر
3- سخن و اعمال بی فایده
4- سخنی که بدون ذکر خداوند و بیرون از دایره یاد الهی باشد.
5- غنا و موسیقی مطرب و غنایی
6- فحش و ناسزا
7-   سوگند و قسم های بیهوده

ریشه لغو

از نظر قرآن و احادیث، ریشه و خاستگاه لغو را باید در عوامل ذیل دانست:

1- جهل ، نادانی و بی خردی
خداوند سبحان در سورع قصص آیه 55 به صراحت جهل و نادانی را ریشه سخنان لغو و بیهوده می داند و می فرماید:«وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ »(و هرگاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روى مى‏گردانند و مى‏گویند: «اعمال ما از آن ماست و اعمال شما از آن خودتان؛ سلام بر شما (سلام وداع)؛ ما خواهان جاهلان نیستیم!»

 2-ضعف ایمان
  با استناد به آیات 2و3 سوره مومنون  اهل ایمان و مومنان کسانی هستند که از سخنان لغو و بیهوده پرهیز و دور ی می کنند. چنانکه آمده است:« الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»(مومنانی که اهل خشوع و نماز هستند و وقت خویش را به عبادت و نماز می گذرانند، ایشان نیز از لغو پرهیز می کنند؛ زیرا می دانند که هر عمل لغو و بیهوده ای به معنای فرصت سوزی از عمر بی تکرار و بی بازگشت و خسران و زیان بزرگ است).
از آیات فوق چنین استنباط می شود که اشخاصی که ایمانی ضعیف و اعتقاداتی سست دارند به سخنان لغو و بیهوده روی می آورند.

آثار و عواقب سخنان لغو

سخنان لغو و بیهوده زیان¬های بسیاری را به¬ همراه دارد که به برخی از آنها به صورت اختصار اشاره می-شود:

1- از بین رفتن صفای روح
که خود باعث غفلت از یاد خدا، از دست دادن شیرینی عبادت و ضعف ایمان می شود.

2- زیاد شدن لغزش و خطا
 رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره، می فرماید: «مَنْ لَمْ یَحْسَبْ کَلامَهُ مِنْ عَمَلِهِ کَثُرَتْ خَطایاهُ وَ حَضَرَ عَذابُهُ.»(کسی که سخن خود را جزو اعمالش به حساب نیاورد [و بی پروا حرف بزند]، لغزش هایش بسیار و عذابش نزدیک شده است.)

3- اتلاف وقت ، از دست دادن فرصت¬ها و تضییع عمر
 از نظر قرآن، انسان از بسیاری از مخلوقات الهی ارزشمندتر و به عنوان جانشین خدا در روی زمین انتخاب شده است و خداوند او را مأمور به عبادت خود و عمران و آبادانی زمین نموده است و پس از مدت زمان محدود، به سوی او بازخواهد گشت. بنایراین در این جهان دارای مسئولیت است و نباید یک لحظه از خود غافل باشد؛ زیرا چه¬بسا همین یک لحظه غفلت انسان را از سعادت و خوشبختی ابدی به شقاوت و بدبختی جاودانی بکشاند. سفارش همیشگی امیرالمؤمنین علی(ع) به تمامی حقیقت¬جویان این بود: «اى مردم! از خدا بترسید، هیچ¬کس بیهوده آفریده نشد تا به بازى پردازد و او را به حال خود وانگذاشته‏اند تا خود را سرگرم کارهاى بى‏ارزش نماید».

4- سخن بیهوده موجب گمراهی می شود.
 خداوند متعال در این بار ه می فرماید: «َ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْتَری لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ.. (لقمان: 6)»(و برخی از مردم، سخنان بیهوده سرگرم کننده را می خرند تا مردم را از روی نادانی، از راه خدا گمراه سازند.).

5- آسیب دیدن شخصیت افراد
بیهوده گویی و ناسنجیده سخن گفتن، موقعیت مناسب را از دست انسان می گیرد ، از ارزش او می کاهد،مردم را از اطراف او پراکنده می کند و شخصیت او نیز تحقیر می شود. امام علی علیه السلام می فرماید: « کَثْرَةُ الْهَذَرِ یَکْسِبُ الْعارَ»( بیهوده گویی زیاد، ننگ و عار به بار می آورد.)
همچنین در کلام آموزنده ی دیگری می فرماید: «لا تَقُولَنَّ ما یُوافِقُ هَواکَ وَ اِنْ قُلْتَهُ لَهْواً اَوْ خِلْتَهُ لَغْواً فَرُبَّ لَهْوٍ یُوحِشُ مِنْکَ حُرّاً وَ لَغْوٍ یَجْلِبُ عَلَیْکَ شرّاً.»(هر آنچه را موافق و دلخواه هوای نفس توست، مگو و اگر سخنی از سر لهو یا بیهوده بگویی چه بسا یک سخن سست، آزار مردی را از تو برنجاند و یک حرف بیهوده، بد کرداری را علیه تو بشوراند.)
حضرت علی علیه السلام در توصیه دیگری، می فرماید:«لا تَتَکَلَّمَنَّ اِذا لَمْ تَجِدْ لِلْکَلامِ مَوْقِعاً»( آن گاه که برای سخن زمان و مکان مناسبی نمی یابی، ساکت و خاموش باش).
چون نداری کمال فضل،        آن به  که زبان در دهان نگه داری
آدمی را زبان فضیحه کند      جوز بی مغز را سبک ساری
 
6- عذاب الهی ، خسران و زیان بزرگ
 خداوند در وصف حال افرادی که به کارهای باطل مبادرت می کنند، در آیه 83 سوره زخرف به رسول خود(ص) چنین می¬فرماید:«فذرهم يخضوا و يلعبوا حتى يلاقوا يومهم الذين يوعدون»(آنان را به حال خود واگذار تا در باطل غوطه ور باشند و سرگرم بازى شوند تا روزى را كه به آنها وعده داده شده است ملاقات كنند (و نتيجه كار خود را ببينند!)
در آیه¬ی 11و12 سوره طور در قرآن مجید چنین آمده است: « فَوَیْلٌ یَوْمَئذٍ لِّلْمُکَذِّبِینَ
الَّذِینَ هُمْ فى خَوْضٍ یَلْعَبُونَ»(واى در آن روز بر تکذیب‏کنندگان، همانها که در سخنان باطل به بازى مشغولند!)

7- سیاه کردن کارنامه اعمال
روزی حضرت علی علیه السلام در حال عبور از جایی، چشمشان به عده ای از جوانان افتاد که سخنان لغو و بیهوده می گفتند و می خندیدند.حضرت فرمود: چرا نامة عملتان را با این چیزها سیاه می کنید؟ گفتند: یا امیر المؤمنین! آیا این ها را می نویسند؟ فرمود: آری! حتی دمیدن نفس را هم می نویسند.

8- ایجاد کدورت، بدبینی و اعتماد
چون در ذات و ماهیت این سخنان لغو و بیهوده، توهین و تحقیر دیگران نهفته است،نقل و انتشار آنان می تواند باعث ایجاد کدروت و دشمنی ، بدبینی و بی اعتمادی در بین مردم شود.


 لزوم دوری و اعراض از لغو

ازآن جایی که اسلام برنامه ای برای زندگی بشر در دنیا دارد، به تمام جزئیات زندگی او توجه داشته و سبک خاصی از زندگی را ارائه نموده است که می بایست برپایه و اساس آن رفتار نماید.خداوند کریم در آیاتی از جمله ۶۲ سوره مریم، ۱ و ۳ سوره مؤمنون و ۷۲ سوره فرقان و ۵۵ سوره قصص و مانند آن، اجتناب از هرگونه کار لغو و بیهوده را امری مطلوب و پسندیده برشمرده و از مؤمنان خواسته تا از نزدیکی و عمل به این کارها اعراض نمایند؛ چرا که اعراض از امور لغو و بیهوده به معنای فراهم آوردن زمینه مناسب برای انجام کارهای مفید و سازنده قرارگرفتن در فرآیند متاله و خدایی شدن و درنتیجه رستگاری و فلاح است. از این رو در آیاتی از جمله آیات ۱و۳ سوره مومنون اعراض از امور لغو را به معنای دستیابی به رستگاری می شمارد، زیرا شرایط برای اعمال خوب و پسندیده ای چون نماز و روزه و مانند آن فراهم می آید.
بنابراین، انسان مومن و خردمند نه تنها گوش به کار لغوی نمی سپارد و تن به آن نمی دهد، بلکه هر گاه لغوی را شنید، بزرگوارانه می گذرد؛ زیرا بر این باور است که هر کس با اعمال خویش خود را می سازد و در آخرت و پایان و فرجام کار معلوم می شود که چه کسی سود برده و چه کسی زیان کرده است. از این رو می گویند: هر که به کار خویش. یا هر کسی کار خودش، بار خودش. (قصص، آیات ۵۲ و ۵۳)
 
در مواجهه با پیامک های توهین آمیز چه وظیفه ای داریم؟

مطابق آموزه های دینی همه مسلمانان موظف هستند در مقابل سخنان لغو و بیهوده رویه های زیر را در پیش بگیرند:

1- پرهیز،دوری و روی گردانی از سخنان بیهوده و لغو
خداوند متعال در خصوص مواجهه با سخنان لغو و بیهوده در آیه 55 سوره قصص، مؤمنان را این گونه توصیف مى کند:
وَ إِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قَالُوا لَنَآ أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ لاَ نَبْتَغِى الْجَاهِلِینَ
و (مؤمنان) هر گاه سخنان لغو و بیهوده بشنوند، از آن روى مى گردانند و مى گویند: اعمال ما از آنِ ماست و اعمال شما از آنِ خودتان، سلام بر شما (سلامِ وداع و خداحافظى) ما خواهان جاهلان نیستیم.
در آیه سوم سوره مؤمنون نیز امده است:« وَ ا لَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» (و (مؤمنان رستگار کسانى هستند که) از لغو و بیهودگى روى گردانند
در آیه 25 سوره واقعه شرح حال بهشتیان را چنین مى خوانیم:«لاَ یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْواً وَ لاَ تَأْثِیماً((بهشتیان) در آن (باغهاى بهشتى) نه لغو و بیهوده اى مى شنوند، و نه سخنان گناه آلود (به گوش آنها مى رسد).
رهایى از سخنان لغو و بیهوده آن قدر مهم و با ارزش است که به عنوان یکى از نعمتهاى بهشتى ،نشانه ایمان و مجوز ورود به بهشت معرّفى شده است. از آیات سه گانه فوق؛عبادالرّحمن، مؤمنان، بهشتیان، از شنیدن سخن لغو و بیهوده پرهیز مى کنند.

2- برخورد کریمانه با لغو و اهل لغو
پروردگار جهانیان در آیه های 63 تا 76 سوره فرقان، صفات بندگان خاص خدای رحمان را برمی شمارد که یکی از آنها، برخورد کریمانه و صبورانه با بیهودگی است. این نوع رفتار، از یک سو می تواند نشانه نارضایتی فرد از مسئله ای بدون پرخاش و مجادله باشد تا شخص بیهودگو به زشتی کار و گفتار خود پی ببرد و از سوی دیگر، این نوع رفتار برای همگان جذاب و دلپذیر است. اساساً فرد کریم با این بی توجهی و نارضایتی، اعلام می کند که از بیهوده گویان نیست و از آنها بیزاری می جوید. چنانکه در قرآن کریم آمده است: «َ الَّذینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرامًا. (فرقان: 72)»(و کسانی که به باطل و دروغ شهادت نمی دهند و هنگامی که با لغو و بیهودگی برخورد کنند، بزرگوارانه می گذرند.)

3- نهی از سخن لغو و بیهوده
پروردگار حکیم، انسان را از گفتاری که هیچ سود و بهره ای برای او ندارد، بر حذر می دارد و در قرآن کریم، آدمیان را از بیهوده گویی نهی می کند، به گونه ای که شنیدن سخنان لغو را عامل باز دارنده آدمی از کمال می شمارد و دوری از بیهوده گویی را نشانه کرامت انسان می داند و می فرماید: «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلینَ. (قصص: 55)»(و هر گاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روی برمی گردانند و می گویند اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن خودتان، سلام بر شما ما خواهان جاهلان نیستیم.)
وقتی خداوند سبحان ، انسان را از سخنان لغو و بیهوده نهی می کند. بندگان وی نیز بر طبق وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ، تکلیف دارند که مردم را به انجام کارهای نیک و شایسته تشویق و دعوت کنند و آنها را از انجام امور بیهوده و ناشایست نهی نمایند و کریمانه و با زبان نرم و از روی خیرخواهی همنوعان خود را به دوری و ترک اعمال ناشایست دعوت کنند.

4- تلاش برای همانند سازی محفل های دنیوی با مجلس های بهشتی
در قرآن کریم وقتی از بهشت، به عنوان محفل برگزیدگان، دوستداران و پاکان درگاه الهی سخن به میان می آید، خداوند، پاکی از لغو و بیهوده گویی را یکی از ویژگی های برجسته آن می شمارد. اهل بهشت نه لغو می گویند و نه لغو می شنوند( لا تَسْمَعُ فیها لاغِیَةً؛ در آن سخن لغو و بیهوده ای نمی شنوند. (غاشیه: 11). قرآن کریم همچنین می فرماید:«لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْوًا وَ لا تَأْثیمًا إِلاّ قیلاً سَلامًا سَلامًا. (واقعه: 25 و 26)»(در آنجا سخنان بیهوده و گناه آلود نشنوند و گفته نمی شود در آنجا، مگر سخنی که سلام است و سلام.
در آیه ای دیگر نیز به پاکی و پیراستگی مجلس بهشتیان از لغو اشاره می کند و می فرماید:«لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْوًا وَ لا کِذّابًا»(در آنجا سخن لغو و دروغی نمی شنوند. (نبأ: 35)
وظیفه ما مسلمانان این است که، در مجلس ها و محفل ها، از رفتارهای اهل بهشت الگو برداریم و مانند آنان از بیهودگی دوری گزینیم.

نتیجه

 ارج نهادن به مقام شامخ اقوام اصیل و بزرگ ایران ، اراده ای راسخ و عزمی استوار می خواهد.

برای حفظ شان و کرامت همه ایرانیان و تکریم تک تک هم وطنانمان ، بیایید از خودمان شروع کنیم.

با پیروی از دستورات نجات بخش و عزت آفرین قران کریم ، از همه سخنان لغو و پیامک های توهین آمیز روی بگردانیم ، آنها را تحریم کنیم و همگان را  به دوری و پرهیز از این کار دعوت کنیم.



دیدگاه‌ها   

 
0 # بابادی زاده 1392-11-26 10:44
باسلام و احترام

مطلب بسیار خوب و ارزشمندی نوشته شده که جای تقدیر و تشکر دارد , ضمن قدر دانی از نوینده محترم باید گفت جانا سخن از بان ما میگویی , مدتهاست که با کمال تاسف شاهد توهین به قوم لر از طریق ایجاد و ارسال پیماک های سخیف و بدور از واقعیت مباشیم و آنچه مایه تاسف بیشتر است این است که بسیاری از این پیامکها توسط هم نژادان خودمان ایجاد وارسال میگردد بدون آنکه از عواقب آن که مایه سرافکندی کودکان ما در آینده خواهد بود بیخبرند و مثل اینان مانند ان کسی است که بر شاخه نشسته و بن میبرد.
ازهمه همکیشان لر و بختیاری تقاضا مینمایم بیش از این افتخارات قوم خود را تخریب نکنند و ما را مایه تمسخر کسانی که هیچ افتخاری ندارند و از هویت نژادی مشخصی برخوردارقرار ندهند.
همه ما مسئولیم و پاسخ گوی آیندگان
پاسخ دادن
 

نوشتن دیدگاه

* نمایش نظرات به منزله تائید آنها نمی‌باشد.
* مسئولیت نظر با کاربر می‌باشد.
* ایمیل فعال خود را وارد نمایید.
* در صورت امکان نام و شهرت خود را کامل وارد کنید.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

درباره ما

تازه‌های کتاب

 کتاب «نخستین جرعه از این جام» میزبانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا (۱۳۴۷-۱۹۶۸) را از زوایای سیاسی-اجتماعی و ورزشی با نگاهی تازه مورد کنکاش قرار داده است.
 شیمبار (شیم بار) جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه  و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است.  
 «فراز و فرود ایل کیان ارثی با تاکید بر ظهور و سقوط محمدتقی خان بختیاری» عنوان کتابی است که توسط مصطفی علیزاده گل سفیدی به نگارش درآمده و آماده چاپ شده است. در این کتاب با استناد به منابع مختلف تاریخی به بررسی ایل کیان ارثی و روسای آن از دوره صفویه تا 50 سال پیش پرداخته و شامل 5 فصل به شرح ذیل است: