محرم در بختیاری

آیین های عاشورایی در بختیاری


  ای لشگر ای لشگر          جدم بود پیغمبر

یکی از ویژگی های بارز بختیاری ها این است که همگی شیعه مذهب و دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستند.محبت آنان به ائمه معصومین و سادات تا بدان حد است که گاهی سوگند به آن بزرگواران پایان بخش بسیاری از اختلافات و دعاوی بوده است. با شروع ماه محرم، بختياري ها نيز به مانند تمامي شيعيان دنيا , اسباب سوگ و عزاداری فراهم نموده  , در عزاي سرور و سالار شهيدان به ماتم مي نشينند و با برگزاری آيين هاي ويژه در دهه اول محرم  به عزاداري مي پردازند.قدمت سوگواری و مرثیه خوانی در بین بختیاری ها به زمانی باز می گردد که  سادات و علویان در کوههای صعب العبور بختیاری پناه گرفتند و در این منطقه استقرار پیدا کردند و به دنبال آن بسیاری از بختیاری ها شیعه شدند. وقتی که آل بویه به قدرت رسیدند , سوگواری حضرت سید الشهداء در بین شیعیان عمومیت یافت. با وجود قرابتها و پیوندهای عمیقی که آل بویه و لرها داشتند( رجوع کنید به مقاله آل بویه و لرها در همین سایت), بدون تردید عزاداری شهدای کربلا نیز در بین لرها بیشتر متداول گردید.آنچه که سالمندان بر اساس شنیده های خود روایت می کنند حکایت از آن دارد که نسل هاست که سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین در بین بختیاری ها مرسوم بوده است . نوحه های و مرثیه های مورد استفاده نوحه خوانان قدمت زیادی دارد. شعرای نسل قدیم بختیاری بدون استثنا به واقعه عاشورا پرداخته اند.


آیا کتاب «حماسه زاگرس» به تحریف تاریخ پرداخته است؟! + اسناد

به بهانه چاپ چهارم کتاب حماسه زاگرس
در حالی که هنوز یک سال از انتشار کتاب «حماسه زاگرس» نگذشته است، به دلیل استقبال گسترده از این کتاب، چاپ چهارم در حال آماده سازی است و در اوضاع و احوالی که حتی بهترین و محبوب‌ترین نشریات با کم اقبالی خوانندگان مواجه هستند، اخیراً یک نشریه زرد که به لحاظ مشی سیاسی حاکم برآن باید آن را در شمار و در امتداد نشریات غوغاسالار دانست، برای غلبه بر این نگرانی، فروش نسخه‌های خود و جذب مخاطب و جلب نظر آنان درآغازین روزهای فعالیتش، ناشیانه اقدام به چاپ مطلبی کرده که نویسنده تاریخ نخوانده آن ادعا کرده است، نویسنده کتاب «حماسه زاگرس» «ضمن تحریف تاریخ درصدد تحمیل قرائتی خاص از تاریخ معاصر بختیاری به خوانندگان است». اگر چه هیچ کتابی خالی از اشکال و ایراد نیست و حتی معتبرترین کتاب‌های علمی نیز قابل نقد و وارسی هستند؛ اما قبل از هر چیز منتقد باید از تخصص و صلاحیت لازم و همچنین انصاف و بی‌طرفی برخوردار بوده و فارغ از هرگونه پیش‌داوری و تعصب باشد.

راز ماندگاری آثار علاءالدین

 به مناسبت 20 مهرماه زادروز و 12 آبان سالروز وفات مرحوم علاءالدین
بی‌گمان صدای دل‌نشین و نوای شورانگیز و سرشار از عاطفه و محبت مرحوم بهمن علاءالدین ، نه تنها در بین بختیاری‌ها بلکه در میان دیگر ساکنان میهن عزیز ما ، برای همیشه جاودان و ماندگار خواهد ماند. به راستی راز این ماندگاری چیست؟دل سروده‌های علاءالدین از کدام ویژگی‌ها بهره‌مند و برخوردار است که چنین با اقبال عمومی مردم از هر قشر و طبقه و از هر رده سنی روبرو شده است.
او زاییده و پرورش‌یافته مناطق عشایری بود عمری نفس به نفس همراه و همپای عشایر ، شریک و نظاره‌‌گر تلخ و شیرین و سخت و آسان زندگی آن‌ها بود. درون‌مایه زندگی کوچندگی را با همه وجود لمس و تجربه کرده بود. بنابراین روایت او از میراث ایل، سرشار از صدق و صفا است.گویش ،فولکلور و فرهنگ بختیاری را، به وجهی دل پذیر و دل‌نشین ، به نسل‌های امروزین عرضه کرد. درون‌مایه و مبنای مضمونی دل خوانش‌های علاءالدین، بازتابی از رویدادهای روزمرگی زندگی ایلیاتی و نحوه تفکر و تعامل او با مردمان و محیط پیرامون او است. گویی او «حافظه تاریخی جمعی» ایل بختیاری بوده است که خلق و خوی ، منش و روش ، احساس و تفکر توده‌های مردمی را در تابلویی که باید شاهکارش نامید ،به نمایش گذاشت.


امامزاده عبدالله(شاه مونگشت)

 امامزاده عبدالله معروف به «شاه مونگشت» با سه یا چهار واسطه به امام سجاد(ع) می‌رسد.در باره نسب ایشان دو روایت وجود دارد.گروهی از جمله سید عبدالله جزایری و قاضی نورالله شوشتری نسب معظم له را چنین ذکر می‌کنند«عبدالله بن حسن الدکه بن حسین الاصغر بن امام علی بن الحسین علیهم السلام». عده ای دیگر نسب نامه ایشان را چنین می‌شمارند« عبدالله بن محمد السلیق بن حسن الدکه بن حسین الاصغر بن امام زین العابدین علیه السلام». به نظر می‌رسد نظر دوم صحیح باشد زیرا در مشجرات آمده است که عبدالله بن حسن به مغرب عزیمت کرد.

چرا قلمرو کار معلمین با سایرین متفاوت است؟

به بهانه اول مهر  و شروع سال تحصیلی

در عرف عام و یا عرف عموم مردم جهان اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان ودر عرف خاص مسلمانان بعضی از کلمات و واژه ها از نوعی عظمت و احترام و احیاناً قداست برخوردارند.مثلاً کلمه «شهید» و کلمه «عالم»، عالم و معلم. بدیهی است که این کلمات از آن جهت که لفظ اند قداستی ندارند، احترام و قداست را از معنی خود کسب می نمایند. واژه «علم» از چنان عظمت و جایگاهی برخوردار است که گویا هاله ای از نور ، این کلمه را فرا گرفته است از تعبیرات و روایات اسلامی که در زمینه علم بیان شده است می توان به علت والایی و اهمیت علم در اسلام پی برد.

ارزش علم در قرآن

1-شروع و آغاز اسلام با دستور به خواندن است.«اقراء باسم ربک الذی خلق»(1)
2- معمولاً در جوامع مختلف بشری به عزیزترین ، پاک ترین و مقدس ترین چیزها سوگند می خورند که خداوند کریم آن چنان احترامی برای علم قائل است که به قلم سوگند یاد می کند.« ن و القلم ما یسطرون»

نامه کلانتران هفت لنگ

نامه 32 نفر از کلانتران هفت لنگ بختیاری در اعلام نارضایتی از خوانین

معرفی یک سند با ارزش تاریخی

یکی از علل قیام عمومی بختیاری‌ها به رهبری علی مردان خان در سال 1308شمسی و همراهی بسیاری از خوانین جوان با وی، اعتراض و واکنش شدید به سیاست‌ها و رفتارهای ستمگرانه برخی از خوانین بختیاری بود. در نامه‌های علی مردان خان و دیگر گزارشات، نارضایتی از رویه و رفتار ظالمانۀ خوانین کاملاً مشهود است. خوانین حکومتگر در بختیاری، در سال‌های پایانی سلسله قاجار و در آغاز سلطنت رضا شاه، با استفاده از ضعف حکومت مرکزی، به مردم ظلم و ستم فراوانی روا داشتند که خود اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت. بارزترین نمونه هایش، تشکیل «هیأت اتّحادیۀ چهارمحال و پشتکوه» و قیام عمومی سال 1308 شمسی می‌باشد.


مقدّمه ای تحلیلی به وضعیّت شعر معاصر بختیاری

 چرا روشن سلیمانی، شعر را، به گویش بختیاری  می‌سراید؟

 قصد آن دارم- اگر خداوند بزرگ یاری نماید-  باب نقدی منصفانه و محقّقانه بر شعر معاصر بختیاری و بررسی مؤلفه های آن را، آغاز کنم. شروع این کار را با مقدمه ای انتقادی- تحلیلی به وضعیت شعر معاصر بختیاری با نگاهی تبارشناسانه وسپس نقد شعر شاعران این زیر گونۀ (ژانر) شعر پارسی ادامه می دهم. ابتدای این نگاه انتقادی را با شعر روشن سلیمانی بنا می گذارم. زیرا با خوانش شعر او بود که شعر بختیاری وجهان ویژه ای که ایشان و دیگر شعرای بختیاری پیشنهاد داده اند، برایم جدّی شد و باعث گردید این گونه را جدّیتر دنبال کنم. در این پیگیری، مؤلفه هایی را یافتم که در ادامه، به تبیین آنها خواهم پرداحت. این مسودّه حاصل دو سال مطالعه وتعمّق در این جهان ویژۀ شاعرانه است. (که بررسی مفصل تری را می طلبد) امید است مقبول اهل نظر افتد و آغاز گفتمانی انتقادی در هر دو متن باشد. زیرا معتقدم هر دو می توانند متأثر از هم شوند...تا چه در نظرآید!  

کشتکار گلخانه‌ای زمينه‌ای برای اشتغال و درآمدزايی*

چکيده
شهرستان ايذه با همه ظرفيت‌ها، استعدادها و توانمندی‌هايی که دارد ، منطقه‌ای محروم محسوب می‌شود. فقر، بيکاری و توسعه نيافتگی ويژگی‌های بارز اين شهرستان می‌باشد. اين منطقه قابليت‌های زيادی برای برون رفت از اين معضلات و تنگناهای حاد دارد. يکی از زمينه‌هايی که می‌تواند اشتغال و درآمدزايی و در نتيجه ارتقاء سطح زندگی بخشی از ساکنان منطقه را در پی داشته باشد،توسعه کشتکار گلخانه‌ای و به ويژه کشت و پرورش انواع گل می‌باشد. وسعت کم اراضی کشاورزی ، بيکاری فصلی نسبتاً طولانی در بخش کشاورزی،رواج تداوم کار و توليد محصول در تمام فصل‌های سال ، افزايش توليد در واحد سطح ، توليد بيش از يک محصول ، افزايش کيفيت محصولات و در نتيجه اشتغال و درآمدزايی بيشتر ايجاب می‌کند تا کشتکار گلخانه‌ای رواج و توسعه پيدا کند.

صهیونیسم چرا و چگونه شکل گرفت؟

 ریشه تاریخی صهیونیسم مشتق از صهیون نام کوهی در فلسطین است که به باور یهود«ماشیح» موعود از این کوه بعثت خود را آغاز خواهد کرد و تاج سروری را برای عالم یهود به ارمغان خواهد آورد! صهیونیسم واژه ای اشنا در تواریخ و کتب مربوط به ادیان نیست بلکه کلمه ای مانوس و پرگفت و شنود در فرهنگهای سیاسی یکصد ساله اخیر است. صهیونیسم به مفهوم امروزی از ، رنسانس و نوزایی، فرهنگ و تمدن غرب استفاده هائی شایان برده است، در غرب متولد شده و نرمش و انعطافهای بسیاری در کار دین را روا دانسته و به دنیاعنایت بیشتری دارد یا با اندک تساهلی باید گفت که نهضتی سیاسی و دنیاگرا است و دین را محدوده ای شخصی پنداشته است . همانند پروتستانیسم که علیه مذهب کاتولیک علم عصیان برافراشت، صهیونیسم نیز قرائیون که شاخه ای از یهودیان قدیم بودند را به گذشته تحویل داد و « گتوها» محله ای یهودی نشین را همانند امری متعلق به گذشته به تاریخ سپرد .

مرگ بارترین جاده کشور و بی تفاوتی مسئولان! +جدول

رئيس پليس راه خوزستان: در جاده ايذه ـ دهدز در سه ماه گذشته ۶۹ نفر كشته شده‌اند.

 عصر روز چهارشنبه 9/5/1392 در پی واژگونی یک دستگاه خودرو مینی بوس  در دریاچه سد کارون 3 تعداد 12 نفر از هم وطنان ما که همه آن‌ها زن و کودک بودند جان باختند. مشابه این حادثه ناگوار در محدوده بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه فراوان اتفاق افتاده است. در راه‌های ارتباطی دهدز تا کنون صدها نفر جان خود را از دست داده اند و صدها خانوار نیز عزادار شده، نان آور خود را از دست داده یا داغدار جوانان برومند و کودکان و نوجوانان خود شده اند که هزاران آرزو و رویا برای آنان در اندیشه خود پرورده بودند.

  

درباره ما

تازه‌های کتاب

 کتاب «نخستین جرعه از این جام» میزبانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا (۱۳۴۷-۱۹۶۸) را از زوایای سیاسی-اجتماعی و ورزشی با نگاهی تازه مورد کنکاش قرار داده است.
 شیمبار (شیم بار) جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه  و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است.  
 «فراز و فرود ایل کیان ارثی با تاکید بر ظهور و سقوط محمدتقی خان بختیاری» عنوان کتابی است که توسط مصطفی علیزاده گل سفیدی به نگارش درآمده و آماده چاپ شده است. در این کتاب با استناد به منابع مختلف تاریخی به بررسی ایل کیان ارثی و روسای آن از دوره صفویه تا 50 سال پیش پرداخته و شامل 5 فصل به شرح ذیل است: