شاه گردن بلند - شاه مال بابادی

سادات امامزاده شاه ابوالقاسم که به «پیران شاه» معروفند در روستایی به همین نام- شاه آباد- در شهرستان لالی در 24کیلومتری شرق شهر لالی سکونت دارند و شامل 149 خانوار هستند. گروهی از آنان در شهرهای ایذه ، مسجدسلیمان،لالی ، شوشتر و اهواز سکونت دارند. کل جمعیت سادات ساکن در مناطق مختلف بختیاری بالغ بر 300 خانوار می‌باشد.سادات ساکن در روستای شاه ابوالقاسم که شغل بیشتر آنان کشاورزی و دامداری است ، به چهار اولاد: رضوی ، نبَوی ، فاطمی و موسوی تقسیم می‌شوند.

نگاهی به فعالیت‌های بنیاد برکت

گزارشی از اجرای طرح های متعدد برای احیای شهرستان‌های محروم

یک شروع خوب

سال 87 بود که یک گروه جهادی از طلاب حوزه علمیه قم برای انجام امور تبلیغی و مذهبی به مناطق شمال استان خوزستان و جنوب استان چهارمحال و بختیاری (بویژه شهرستان‌های اندیکا، لالی و مناطق عشایری مسجدسلیمان و بخش بازُفت) سفر می‌کنند. طلاب موسسه جهادی تبلیغی بلاغ المبین پس از مشاهده شرایط اسف بار زندگی مردم منطقه، گزارشی از شرایط نامناسب زندگی ساکنان منطقه برای رهبری معظم انقلاب ارسال می‌کنند.
 
 شایان ذکر است این مناطق سال‌ها به علت‌های مختلف از جمله بی مسئولیتی مسئولان، همواره از لحاظ خدمت رسانی، مورد بی مهری واقع شده ، بطوریکه بسیاری از ساکنان این مناطق حتی پس از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی، از امکاناتی اولیه مانند خانه مسکونی مناسب، آب، برق، مدرسه، جاده مواصلاتی، خانه بهداشت و مسجد یا محل برگزاری مراسم مذهبی محروم و.. بودند.

قرآن سرخ للر

در روستای للر از توابع شهرستان اندیکا در استان خوزستان، یک نسخه قرآن نفیس خطی نگهداری می‌شود که به« قرآن سرخ للر» شهرت دارد. این قرآن شریف که یک اثر تاریخی بسیار با ارزش محسوب می‌گردد در بین مردم از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است و آن را منبع خیر و برکات فراوان برای روستای خود می‌دانند.
این اثر تاریخی که حکایت از پیشینه اعتقادات عمیق دینی مردم دارد در نیمه دوم قرن نهم هجری، حدود 537 سال پیش با خطی زیبا نگارش یافته است. کاتب آن نیز شخصی به نام «علی اسماعیل گیلانی» بود که  در روز دوشنبه 27 ماه مبارک رمضان کتابت آن را به پایان رسانده است. چون دایره های سرخ رنگی، آیه‌های این قرآن عزیز را از هم تفکیک می‌کنند، به قرآن سرخ للر مشهور شده است.


شب قدر از نگاه علامه طباطبایی(ره)

آنچه پیش روی دارید بحثی پیرامون شب قدر براساس نظرات مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر شریف المیزان است که در سوره «قدر» و «دخان» مطرح شده امید که راهنمای خوبی برای معرفی این شب باشد.

شب قدر یعنی چه؟

مراد از قدر، تقدیر و اندازه گیری است و شب قدر شب اندازه گیری است و خداوند متعال در این شب حوادث یک سال را تقدیر می کند و زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسان ها و اموری از این قبیل را در این شب مقدر می گرداند.

شب قدر کدام شب است؟

در قرآن کریم آیه ای که به صراحت بیان کند شب قدر چه شبی است دیده نمی شود. ولی از جمع بندی چند آیه از قرآن کریم می توان فهمید که شب قدر یکی از شب های ماه مبارک رمضان است.

سواران بختیاری در روز فتح تهران

اهمیت پیوستن بختیاری‌ها به مشروطیت + عکس و سند

به مناسبت 25 تیرماه 1288 شمسی- تصرف تهران و سقوط استبداد صغیر توسط طرفداران مشروطه

در دوره قاجاریه و به ویژه از اوایل سلطنت ناصرالدین شاه و با تاسیس دارالفنون و آشنایی ایرانیان با تغییرات و تحولات جهانی ، کوشش و تلاش روحانیون ، اندیشمندان و روشنفکران مختلف به خصوص سید جمال الدین اسدآبادی ، انتشار نشریه ها و مجلات مختلف و فساد روزافزون در دربار قاجار ، سسب گردید تا اندیشه آزادیخواهی ، لزوم تاسیس و استقرار حکومت قانون و پایان حکومت استبدادی در کشور ما رواج پیدا کند. به تدریج مبارزات و اعتراضات اقشار مختلف مردم گسترش بیشتری پیدا کرد ، روحانیون ، روشنفکران ، تجار و بازاریان با تشکیل مجالس مختلف ، تحصن و مهاجرت به شاه عبدالعظیم و قم بر تحقق خواسته ها و اهداف خود تاکید ورزیدند. با تشدید مبارزات و گسترش آن به تمام مناطق کشور ، بالاخره مظفرالدین شاه در 14 مرداد 1285 شمسی ، فرمان مشروطیت را امضاء کرد. در نتیجه حکومت استبدادی به حکومت مشروطه تبدیل، مجلس شورای ملی نیز تشکیل و اولین قانون اساسی نیز تصویب شد. کمی بعد از صدور فرمان مشروطه و تصویب قانون اساسی ، مظفرالدین شاه فوت کرد. ولیعهد او محمد علی میرزا بر تخت سلطنت نشست. وی از همان ابتدا به مخالفت با مشروطه پرداخت.


حکمت‌های اجتماعی روزه

 حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی در باب حکمت‌های اجتماعی روزه در نوشتاری چنین می‌گوید:

چنان‌چه می‌دانیم روزه‌ دارای فواید، حکمت‌ها، مصالح روانی و اخلاقی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، درمانی و حتی سیاسی است و باید در هر یک از این فواید جداگانه و مستقل به بحث پرداخت و تذکر و توجه به این فواید یقین مسلمان را به دین اسلام، زیاد و اطمینانشان را به حکمت خدا در تشریع این فریضه بزرگ قوی‌تر می‌سازد.

در این مجال، می‌خواهیم برخی از حکمت‌های اجتماعی روزه را یادآور شویم تا در روشنایی آن به اوضاع اجتماعی کنونی نیز توجه کنیم و از ماه رمضان و آیین روزه‌داری برای اصلاح وضع اجتماعی خود کمک بگیریم.

1. یکی از فواید اجتماعی روزه این است که روزه، اراده اجتماع را قوی و همت جامعه را بلند و بر هواها و امیال و شهوات، حاکم و مسلط می‌سازد.


آیین روزه داری در همه ادیان الهی

به گزارش شيعه آنلاين به نقل از مهر، تفاوت روزه در ادیان از جهت تعداد روزها و چگونگی روزه‌هاست. هرچند در ادیان مختلف جزئیات و کیفیت روزه تفاوت دارد اما اصل حکم روزه وجود دارد و هدف آن به ‌طور کلی تهذیب نفس و ایجاد طهارت و پاکی معنوی و رفع رنج و بلاست.

ابن‌اثیر می‌گوید: «یکی از نکاتی که خدای ‌سبحان براساس حدیث قدسی «روزه از آن من است و من برای آن پاداش می دهم» فرموده این است که در هیچ ملتی از ملل مشرک‌ و بت‌پرست، برای بتها روزه نمی‌گرفتند؛ اگر‌چه برای بتها نماز می‌خواندند، قربانی می‌کردند و مراسم دیگری داشتند. از این رو، روزه تنها برای خداست و هیچ مشرک و بت‌پرستی، برای تقرب به بت روزه نگرفته است، چون روزه یک فرمان الهی است.

دژ ممدلی خان- سردشت

تحلیل ویژگی‌های قیام مردمی بختیاری‌ها و علل شکست آن

 به مناسبت 14 تیرماه - در پاسداشت قیام عمومی سال 1308 شمسی - قسمت سوم

با بررسی ابعاد مختلف قیام سال 1308 شمسی، به رهبری علی مردان خان بختیاری، می‌توان چند ویژگی بارز برای آن برشمرد: نخست آن که، این قیام رنگ و بویی مذهبی و جنبۀ دینی داشت. چنانکه در فصل اول اشاره گردید، شواهد تاریخی نشان می‌دهد که دین مهمّ‌ترین عامل در خیزش‌های مردمی ایلات لر بوده است. بعد از ورود اسلام به ایران، در کوه‌های بختیاری و لرستان بیش از سی جنبش اجتماعی، سیاسی و دینی ظهور کرده و در این کوهستان‌ها فعالیت داشته‌اند. تقریباً همۀ آن‌ها رنگ و صبغۀ دینی داشتند. از فعالیت فرقۀ «ازارقه» گرفته تا فعالیت گروه‌های خرم دینان، مزدکی، اهل حق که همان شیعیان بودند تا اسماعیلیان و حمایت لرها از آل‌بویه، همه انگیزه‌های دینی داشتند. فعالیت فرقه‌های کمیلیه، علبائیه (عبائیه)، حروفیون، ظهور قلندران متعدد و مدعیان سلطنت در این منطقه نمایانگر حضور قوی و تأثیرگذار دین است. اگر حضور و فعالیت امامزاده‌ها و گروه‌های مختلف سادات را به آن بیفزاییم، بی‌تردید پی خواهیم برد که هیچ عاملی به اندازۀ دین نتوانسته است بر ایلات مختلف لر اثرگذار باشد.

تاملی بر نام استان چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری , چهارمحال بختیاری , چهار محال یا بختیاری کدام گزینه برای نام استان مناسب است؟

استان چهارمحال و بختياري با مساحت ۱۶۵۳۲ كيلومتر مربع بين ۳۱ درجه و ۹ دقيقه تا ۳۲ درجه و ۴۸ دقيقه عرض شمالي و نيز ۴۹ درجه و ۲۸ دقيقه تا ۵۱ درجه و ۲۵ دقيقه طول شرقي قرار دارد. از شمال و شرق به استان اصفهان، ازغرب به استان خوزستان، از جنوب به كهکيلويه و بوير احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است.اين منطقه داراي يك درصد از كل وسعت ايران مي‌باشد كه در بستر سلسله جبال زاگرس واقع شده است و با وجود مساحت كم ده درصد از منابع آب كشور را در اختيار دارد.استان چهار محال و بختیاری کنونی از دیر باز دارای دو ناحیه متمایز بوده است كه این نواحی عبارت اند از:

1- چهار محال
نام چهار محال در متون تاریخی مربوط به اواخر دوره صفوی ، دوره افشاریه ، زندیه و قاجاریه به وفور دیده می شود. محال جمع مکسر کلمه محل به معنی ناحیه و مکان است. چهارمحال یا محال اربعه شامل چهار ناحیه لار(رار) كیار، گندمان، میزدج (میزده) است که در بخش شمال شرقی استان قرار دارد. از آن به عنوان هندی كوچك یاد شده است.همچنین در بعضی از متون از چهار محال به عنوان عراق اصفهان (در مقابل عراق عجم و بخشی از آن) نیز نام برده شده است. یکی از شاعران استان در این خصوص چنین سروده است:
خواهی ار دانی محال اربعه باشد كجا
هست آن لار و كیار و میزدج با گندمان

 


حماسه شیرعلی مردان بختیاری

به مناسبت 14 تیرماه - آغاز قیام مردمی بختیاری‌ها- قسمت دوم

بهار 1308- آغاز قیام
چنان‌که گفته شد، سیاست‌ها و اقدامات رضاشاه، به تدریج زمینه نارضایتی و قیام عمومی ایل بختیاری را فراهم ساخت. در بهار سال 1308 شمسی، تعدیات و ظلم و ستم رضاه شاه، خون علی مردان خان و بسیاری از مردان ایل را به جوش آورده بود. از دست دادن گلّه و احشام، كنار گذاشتن اسب و تفنگ، زندگی زیر سقف خانه‌ای كه در مكانی نامناسب بنا شده و به آن عادت نداشتند، گذاشتن كلاه پهلوی بر سر، پرداخت مالیاتی سنگین، دوری از ایل و خدمت به رضا شاه و ده‌ها تصور و فكر دیگر، چون خوره به جان جوانان بختیاری افتاده بود. عشایر از این همه ظلم و اجحاف به ستوه آمده بودند. فقط منتظر تلنگری بودند تا بپا خیزند و بر علیه ظلم رضا شاه وارد جنگ شوند. علی مردان خان در گرمسیر، (خوزستان) با مردان ایلش به شور نشست و می‌خواست بداند اگر بخواهد قیام کند او را همراهی خواهند كرد؟ مردان ایلیاتی كه تاكنون چنین تحقیر و مورد ظلم واقع نشده بودند، مردانه هم قسم شدند كه تا پای جان او را همراهی خواهند كرد. به سرعت طوایف دیگری از چهارلنگ و هفت‌لنگ به او پیوستند. اولاد چراغعلی خان بابا احمدی برای رویارویی با رضا شاه بی‌تابی می‌كردند. بسیاری از خوانین جوان نیز هم‌دل و هم‌صدا با او طوایف را تحریك و تشویق نمودند كه با وی همراه شوند. اخبار این خیزش مردمی به گوش دولتیان رسید. رزمندگان بختیاری در اولین اقدام خود «پل شالو» را منهدم و راه‌های ارتباطی را قطع كردند، تا در صورت حملۀ قوای دولتی غافلگیر نشوند.

 

درباره ما

تازه‌های کتاب

 کتاب «نخستین جرعه از این جام» میزبانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا (۱۳۴۷-۱۹۶۸) را از زوایای سیاسی-اجتماعی و ورزشی با نگاهی تازه مورد کنکاش قرار داده است.
 شیمبار (شیم بار) جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه  و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است.  
 «فراز و فرود ایل کیان ارثی با تاکید بر ظهور و سقوط محمدتقی خان بختیاری» عنوان کتابی است که توسط مصطفی علیزاده گل سفیدی به نگارش درآمده و آماده چاپ شده است. در این کتاب با استناد به منابع مختلف تاریخی به بررسی ایل کیان ارثی و روسای آن از دوره صفویه تا 50 سال پیش پرداخته و شامل 5 فصل به شرح ذیل است: