نگاهي به تحقق عجيب 12 پيش‌‎بيني بزرگ امام(ره)

حضرت امام خميني(ره) داراي توان خاصي در پيش‎بيني‎هاي سياسي بود و برخي از وقايع آينده را را پيش از وقوع گوشزد نموده هشدار مي‎داد. ما در اين مقاله به بررسي 12 پيش‎بيني مطرح‎شده توسط ايشان پرداخته در ادامه برخي از پيش‎بيني‎هاي ولي امر مسلمين را نيز مطرح خواهيم نمود.
اشاره:
فرمايشات ولي امر مسلمين در نيمه خرداد امسال حاوي نكات مهم و قابل تاملي بود ، يكي از اين نكات مهم ، اشاره معظم له به پيش بيني حضرت امام(ره) در مورد بيداري اسلامي در منطقه و تحقق آن بود معظم له در ادامه صحت پيش بيني سقوط شوروي سابق توسط حضرت امام(ره) را نيز مطرح نمودند ، به نظر مي رسد در حال و هواي كنوني كه جرياني با ايجاد ترديد در صحت فرمايشات و پيش بيني هاي بزرگاني چون امام راحل(ره) و آيت الله بهجت و ولي امر مسلمين در نظر دارد اين پيش بيني ها را كم رنگ و غيرقابل اعتماد نشان دهد ، اين اشاره ي پرمعناي ولي امر مسلمين بسيار مهم و قابل تامل باشد.

فرقه گرایی راهی برای سکولار کردن جامعه

در یک تعریف ساده اصطلاح سکولاریسم بر نظامی دنیایی اطلاق می گردد که در آن دین از شئون اجتماعی کاملاً جداست.یعنی دین از سیاست ، حکومت ، قانون ، قضا ، تعلیم و تربیت ، هنر و... جداست و نباید در امورات آنها مداخله نماید. به نظر برخی اندیشه سکولار ، واکنشی طبیعی در مقابل سلطه کلیسا در دوران قرون وسطی است. در حقیقت سکولاریسم چکیده موضع گیری غرب در مقابل دین در سه چهار قرن اخیر است. اما به نظر می رسد که فعالان بخش اقتصاد بیشتر از هر حوزه دیگری بر گسترش اندیشه های سکولاریسم توجه و تاکید نشان دادند. در دوران استعمار ، کشورهای استعمارگر بر بسیاری از کشورها و مناطق دنیا چنگ انداختند ، همزمان تجارت برده داری رونق بی سابقه ای پیدا کرد. اما استعمار ، غارت وچپاول منابع دیگران ، استثمار و برده داری در همه ادیان الهی و حتی بسیاری از ادیان غیر الهی مذموم و ناپسند بشمار آمده و با آن به مبارزه پرداختند. وقتی کشورهای اروپایی با استفاده از دستاوردهای انقلاب صنعتی توانستند صاحب کشتیهای بزرگ و تندرو و سلاحهای آتشین شوند ، دریانوردی ، اکتشاف سرزمین های ناشناخته ، تجارت و سوداگری نیز بیش از هر زمان دیگری متداول گشت. اندیشه های مرکانتلیستی ، سوداگرایانه و تجارت پیشه بر سراسر دنیای غرب سایه گسترانید. لیبرالیسم اقتصادی رشد شایانی کرد.

امامزاده آقا سید عیسی علیه السلام

این امامزاده جلیل القدر که با پنج واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام می رسد ، در اوائل قرن چهارم هجری قمری با هدف دعوت اهالی به مذهب تشیع و گسترش و ترویج این مذهب به منطقه کوهستانی « لارد » که امروزه کوههای کوهرنگ نامیده می شود ، مهاجر ت کرد. آقا سید عیسی که فقیهی بزرگ ، دانشمندی توانا و از زهّاد و عبّاد زمان خویش بود ، به علوم ستاره شناسی ، ریاضیات ، جفر و اعداد آگاهی داشت و ضمن دعوت مردم به مذهب تشیع ، پایه های این مذهب را در منطقه بسیار مستحکم کرد و توانست مردم نواحی دیگر را نیز به تشیع دعوت نماید. حضور شریف این امامزاده در این منطقه باعث گردید تا بیشتر اهالی مذهب شیعه را پذیرفته و درسلک پیروان و مریدان ایشان درآیند.

شکایت شهید علی مردان خان بختیاری از برخی خوانین

معرفی یک سند با ارزش تاریخی در افشای ستمکاری برخی خوانین

یکی از محبوب ترین خوانین بختیاری شهید علی مردان بختیاری معروف به «شیرعلی مردون» است. در دوره انتقال قدرت از قاجاریه به رضاخان ، خوانین بختیاری که به واسطه درآمدهای نفتی و عواید ناشی از تصدی زمام امور شهرهای جنوب بسیار ثروتمند و قدرتمند شده بودند و حکومت مرکزی را فاقد قدرت و اقتدار می دانستند ، ظلم و اجحاف به بختیاری ها را به حد اعلا رسانده تا جاییکه اهالی چهار محال و پشتکوه متحده شده با تشکیل « هیات انحادیه چهارمحال و پشتکوه » مبارزات طولانی و موثری را با خوانین آغاز کردند. طوایف چهارلنگ نیز که از ظلم و ستم ایلخانی به ستوه آمده بودند ، با طرح و تنظیم چندین شکایت و تلگراف به تظلم خواهی مبادرت کردند. علی مردان خان نیز که محبوب بختیاری ها بود، چندین شکایت نامه تنظیم و به ریاست مجلس شورای ملی ارائه نمود.

 

ایرانیان چگونه شیعه شدند؟

سابقه دین اسلام در سرزمین ايران به عصر حیات «پیامبر اکرم(ص)» و نامه آن حضرت به «خسرو پرویز» شاه ایران برمی‏گردد؛ و ورود رسمی این دین به این سرزمین، به سال 16 هجري و در زمان حکومت «عمر بن خطاب» خليفه دوم.
اما سؤال اساسي اين است که به رغم ورود اسلام به ايران در دوره خلفا و همچنين به رغم آنکه ايرانيان قرون اوليه، اکثراً جزو اهل سنت بودند، چگونه شد که هم اينک شاهد اکثريت ايرانيان شيعي هستيم؟
در خصوص سؤال فوق دو دسته پاسخ ارائه شده است:
1. پاسخ هاي نادرست و افسانه ‏اي.
2. پاسخ صحيح و منطقي.


در اينجا ضمن طرح چند پاسخ افسانه ‏اي و نقد آنها، در انتها پاسخ صحيح را ارائه خواهيم کرد.

چرا اولین بختیاری مشروطه خواه ، مخالف سردار اسعد بود؟!

معرفی یک سند تاریخی - نامه ابراهیم خان ضرغام السلطنه
 
بدون تردید اولین کسی که در بین بختیاری ها پرچم مشروطه خواهی برافراشت و به همراه برادران و بستگان ، با خلق یک حماسه جاودان اصفهان را به تصرف درآورد ، ابراهیم خان ضرغام السلطنه معروف به فاتح اصفهان است. وی خالصانه و صادقانه در راه آزادی و مشروطیت تلاش کرد. پایمردی و عزم راسخ و جدی وی در برپایی مشروطه تا بدان حد بود که « باستانی پاریزی» نقل می کنند: «وقتي محمدعلي شاه شنيد كه ضرغام با گروهي از سواران بختياري وارد تهران مي شود ، در همان روز در سفارت روسيه در زرگنده متحصن مي شود(باستانی پاريزی، 1383 : 176 )». وی که برادر خود امان الله خان ایل بیگی را در نبرد تصرف تهران قربانی داد، پس از فتح تهران و سقوط استبداد به همراه جمعی از مجاهدان و مشروطه خواهان در مقابل لاییکها ، سکولارها، غربزده ها  ، فراماسون ها و طرفدران دولت های روسیه و انگلیس  که قصد داشتند مشروطه را به انحراف بکشانند ،صف آرایی کرده و به اعتراض و مخالفت با آنها همت گماشتند. ابراهیم خان در این راستا به همراه صدها نفر از کلانتران و سواران بختیاری ها به حالت قهر از تهران خارج گردید و در جوار آرامگاه امامزاده عبدالعظیم حسنی سکونت گزید. جمعی از بختیاری ها نیز در کهریزک استقرار پیدا کردند. عزیزالله خان فولادوند نیز یکی از شاخص ترین افرادی بود که به حالت قهر تهران را ترک نمود. وی که در جریان تصرف تهران به شدت مجروح شده بود و به طرز معجزه آسایی از مرگ نجات پیدا کرد ، با خود عهد بست که دیگر به تهران مراجعت نکند. ابراهیم خان طی نامه ای  به روزنامه مجلس، هدف و انگیزه خود را از فتح اصفهان ، دلایل مخالفتش با بعضی از سران مشروطه  به ویژه علی قلی خان سردار اسعد  و پناه بردن به امامزاده شاه عبدالعظیم را بیان می نماید. محتوای نامه به خوبی نشان می دهد که وی از بینش بسیار بالایی برخوردار بوده  ،هدفش از پیوستن به جنبش ملی مشروطیت نجات مردم ایران از یوغ استبداد بود و چشم داشت دیگری نداشت متن نامه به شرح زیر است:

 خدمت مدير محترم جريدة مجلس ـ دام بقائة خواهش درج لايحة ذيل را مي‌نمايم

اگر چه با امتحاناتي كه داده گمان دارم تمام برادران وطني به خوبي از حالم آگاه باشند مع‌ذالك لازم دانستم در اين وقت كه پس از شانزده ماه تحمل زحمات و تقبل خطرات مي‌خواهم به ميل خويش مراجعت كنم عرض عقيده كرده سبب آمدن و علت رفتن خود را به سمع افراد ملت رسانيده باشم: 

سردار اسعد،خاندان قوام و مردم فارس

نقد عملکرد سردار اسعد بختیاری( قسمت پنجم)

همزمان با گسترش مبارزات آزاديخواهی در نقاط مختلف کشور ، مردم فارس نيز با تشکيل انجمن ملی ، مبارزه با استبداد را آغاز نمودند. در فارس دو گروه رودرروی هم قرار گرفتند يک گروه مشروطه طلبان بودند که غالباً تجار شيراز و تعدادی روشنفکر در اين گروه قرار داشتند. اسماعيل خان صولت الدوله( سردار عشاير ) ايلخان قشقايی نيز از اين گروه حمايت می کرد، با وقوع درگيری با طرفداران استبداد ، رهبری نظامی مشروطه خواهان را بر عهده گرفت. در ابتدای حرکت آزاديخواهی ، در فارس روحانيون اعتنايی به مسايل سياسی نداشتند. لذا انجمن ملی از « آيت الله سيد عبدالحسين لاری» دعوت نمود تا به آنها بپيوندد و با نفوذی که در بين مردم داشت ، اهالی فارس را به مشروطه خواهی دعوت کند.سيد به دعوت اعضای انجمن پاسخ مثبت داد. وی در سال 1309 ه.ق. به دعوت تجار لار از نجف اشرف به لار اعزام گرديد و با تاسيس حوزه علميه و تبليغ دين ، محبوبيت و منزلت بالايی در بين اهالی جنوب کشور کسب کرد. بر همين اساس ورود ايشان به مبارزات مشروطه خواهی ، باعث تقويت مشروطه خواهان شد و رهبری روحانی مشروطه خواهان در استان فارس را برعهده گرفت.

شیرواره،تجلی ناب همیاری

    یکی از ویژگی های  زندگی کوچندگان و عشایر ، وجود انگیزه و روحیه بالای همیاری ، تعاون و همکاری در بین آنهاست.  در گذشته یک ایلیاتی مجبور بود سالی دو بار کوچ کند ، از گردنه ها و ارتفاعات  دشوار و صعب العبور و رودخانه های خروشان و پر آب عبور کند ، وی همیشه در آماده باش کامل و گوش بزنگ خطر بود تا بتواند  با هر نوع خطر و تهدید مقابله کند و آنها را دفع نماید. زندگی عشایری عمیقا‍ً وابسته به نزولات آسمانی و رحمت الهی است ،  فرد ایلی چشمش همیشه به آسمان بوده و هست. از اینرو وقتی با خشکسالی مواجه می شد ، تنگناهای معیشتی  وی چندین برابر می شد، بیماری های گوناگون به خود و دامهایش که تنها سرمایه وی بودند ، گزند بسیاری می رساند، در نتیجه این معضلات فقیر و فقیرتر می شد. یکی از دغدغه های همیشگی وی این بود که مبادا قلمروش یعنی منابع آب و خاکش را از دست دهد. از طرفی این منابع محدود نیز بود.  زندگی وی  در یک معنی ،پیکار بی امان با طبیعت سخت و خشن بود.

نقد كتاب «فرهنگ بختياري» از نگاهی دیگر

  از جمله كتابهایی كه به مطالعه باورها و اعتقادات ايل بختياري پرداخته است كتاب هاي «فرهنگ بختياري» و «فرهنگ و تاريخ بختياري» تالیف «عبدالعلي خسروي» است نويسنده در كتاب فرهنگ بختياري كه در واقع جلد اول محسوب مي گردد باورهاي رايج در ميان اين ايل را به نحوي متأثر از اعتقادات دوران مهر پرستي و آتش پرستي دانسته است، او در اين زمينه مي نويسد: دامنه باورها و اعتقادات سنتي معمول  در بختياري از قبيل پرستش آتش، خورشيد، ماه و (احترام) به مردگان در دوران مهرپرستي مي رسد و اين سنت ها چنان ريشه ي عميق دارد كه با گذشت زمان، استوار برجاي مانده اند. ( فرهنگ بختياري:125-126). آن گاه شاهد مثال هايي براي اثبات هر يك از ادعاهاي خود ارائه مي دهد كه چندان با واقعيتهاي موجود سازگار نمي باشند. در صفحات بعدي اين مهم مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت. نويسنده  در سابقه ي اعتقادي و مذهبي اين ايل مي گويد: «جانشينان اسكندر سالها در اين خطه حضور داشتند... آن ها ارباب انواع مي پرستيده اند... ولي تاريخ نشان مي دهد كه اعتقاد به اين ارباب انواع در منطقه اي رواج پيدا نكرده است و سخت باوري بختياري ها موجب شده كه آنان نتوانند باورها و اعتقادات خود را به مردم منطقه تحميل نمايند و دين اسلام به سبب استمرار و آئين هاي پايدار خود توانسته است خود را در منطقه بقبولاند و جايگزيني انجام دهد.» (همان:125-126).وي در زمينه دين و مذهب فعلي اين ايل مي نويسد:«شك نيست كه دين متداول در كليه بختياري، دين اسلام است، مذهب اثني عشري، قرآن و سوگند به آن از باورهاي درست آنان است ولي ناخود آگاه باورهاي پيشينيان خود را حفظ كرده و به همراه نسل خود به نسل هاي آينده انتقال مي دهند امروزه مذهب مردم منطقه بختياري شيعه اثني عشري است و اقليت ديگري وجود ندارد و همه پيرو دين اسلام و مؤمن به خاندان اطهار عليهم السلام مي باشند.»(همان: 125-126).

صهیونیسم جهانی به دنبال چیست؟

 صهیونیسم برای اداره جهان چه شیوه ای در پیش گرفته است؟ ایا می دانید پروتکل دانشوران یهود چیست و چه می گوید؟

يكى از حيرت‏انگيزترين و عجيب‏ترين و خطرناكترين كتابهاى سياسى كه تا كنون انتشار يافته است، كتاب « پروتكلهاى حكماى يهود» می باشد. پروتکلبه معنى صورت مجلس مذاكرات سياسى، متمم قراردادها و عهدنامه‏هاى رسمى و مقاوله نامه‏ها آمده است. اما در اینجا به مفهوم تصمیمات و فرمولهایی است كه از سوی جمعی از متفكران،استراتژیست‏ها و خاخامهای یهودی به منظور تسخیر عالم طراحی شده استبه نوشته محقق برجسته و مبارز فلسطینی « عویج نویهض» «پروتكلها برنامه‏ای است كه سرمایه ‏داران و اقتصاددانان [و متفكران و علمای] یهود برای ویران كردن بنای مسیحیت، قلمرو پاپ و دست آخر اسلام، آن را تنظیم كرده ‏اند. یهودیان صهیونیست معتقدند كه بعد از این ویرانی كه به گفته اصحاب پروتكلها طی صد سال انجام خواهد شد آنها بر جهان استیلا خواهند یافت و سلطنتی یهودی - داودی برقرار خواهند كرد كه با تدابیر و امكانات خود به یهودیان با آن كه اقلیتی ناچیز هستند امكان خواهد داد تابر تمام جهان مستبدانه حكومت كنند و هیچ دینی، نه مسیحیت و نه اسلام، در كنار آیین یهودی - داودی باقی نخواهد ماند.»

درباره ما

تازه‌های کتاب

 کتاب «نخستین جرعه از این جام» میزبانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا (۱۳۴۷-۱۹۶۸) را از زوایای سیاسی-اجتماعی و ورزشی با نگاهی تازه مورد کنکاش قرار داده است.
 شیمبار (شیم بار) جلگه گرمسیری شیمبار در شمال خوزستان واقع گردیده و تقریباً نزدیک به نقطه صفر مرزی بین استان خوزستان و چهار محال بختیاری قرار دارد. این منطقه گردشگری از توابع بخش چلو شهرستان اندیکا می باشد که در 45 کیلومتری شهر قلعه خواجه  و یکصد کیلومتری مسجدسلیمان و220 کیلومتری اهواز است.  
 «فراز و فرود ایل کیان ارثی با تاکید بر ظهور و سقوط محمدتقی خان بختیاری» عنوان کتابی است که توسط مصطفی علیزاده گل سفیدی به نگارش درآمده و آماده چاپ شده است. در این کتاب با استناد به منابع مختلف تاریخی به بررسی ایل کیان ارثی و روسای آن از دوره صفویه تا 50 سال پیش پرداخته و شامل 5 فصل به شرح ذیل است: